Broken Arrow (1996)

Regie: John Woo | 108 minuten | actie, avontuur | Acteurs: John Travolta, Christian Slater, Samantha Mathis, Delroy Lindo, Bob Gunton, Frank Whaley, Howie Long, Vondie Curtis-Hall, Jack Thompson, Vyto Ruginis, Ousaun Elam, Shaun Toub, Casey Biggs, Jeffrey Stephan

Soms heb je gewoon zin in een film als ‘Broken Arrow’. Team USA raakt een atoombom kwijt. Het duivelse meesterbrein Vic ‘Deak’ Deakins (John Travolta) wil de bom gebruiken om de Verenigde Staten af te persen. Een waterdicht plan. Maar er is ook de goede Riley Hale (Christian Slater), de vroegere collega-piloot en sparringpartner van Deak, die hem hiervan probeert te weerhouden. Zou het Hale lukken om Deak te stoppen? Zijn kansen lijken klein, want Deak gaat planmatig en nauwkeurig te werk. Maar met behulp van zijn spierballen, doorzettingsvermogen en de mooie Ranger Terry Carmichael (Samantha Mathis) die hij gedurende de crisis toevallig tegen het lijf loopt, weet hij zijn Nemesis misschien toch een halt toe te roepen. Er staat hier misschien, want er mogen natuurlijk geen spoilers in deze recensie.

‘Broken Arrow’ is echt zo’n film waar alles precies zo gebeurt als je verwacht. Een broken arrow is trouwens een ‘class four strategic theater emergency’, de codenaam voor wanneer het Amerikaanse leger een nuke verliest. Beste quote van de film: “I don’t know what’s scarier. Losing the nuclear weapons or that is happens so often that there is actually a name for it.” Een mooie knipoog van de makers dat de kijker bij deze film alle Hollywood-clichés mag verwachten.

In het genre voorspelbare actiefilm heb je goede en slechte films. Dit is niet een heel erg goede film. Er wordt genoeg opgeblazen… dat is het punt niet. Maar het matige acteerwerk maakt het allemaal net wat te ongeloofwaardig. Met name Travolta heeft een moeilijke rol. Hij speelde een tegen de waanzin aan schurkende genius, maar hij is hier toch vooral gek en weinig geniaal. Waarom volgen mensen zo’n vent?, vraag je je af. Daarnaast weet Hale steeds weer met speels gemak een stok tussen de wielen te steken van de plannen van Deak. Het complete Amerikaanse leger bijt in het stof, zo niet ‘one man army’ Hale. Niet heel geloofwaardig. Maar het gekke is dat je het van Bruce Willis in ‘Die Hard’ wel pikt, terwijl je er bij deze film vooral om moet lachen.

Het acteerwerk daargelaten kan je je als kijker prima vermaken met een film als ‘Broken Arrow’. Er zitten een paar pareltjes van scènes in. De openingsscène is er bijvoorbeeld zo een. Deak en Hale (dan nog collega’s en vrienden) boksen samen in de ring. Deak laat Hale alle hoeken van de ring laat zien en Hale blijkt daarbij over een Rocky-achtig incasseringsvermogen te bezitten. Tegelijkertijd praat Deak op Hale in met allerlei strijd- en levenslessen. Prachtig is dat.

Deze ‘Broken Arrow’ hebben we gehad. Dat er nog vele mogen volgen!

Bram Semeijn

Bioscooprelease: 4 april 1996