Bromo and Juliet (1926)

Regie: Leo McCarey | 23 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Charley Chase, Corliss Palmer, William Orlamond, Oliver Hardy, L.J. O’Connor

Een flinterdun snorretje, de stijlvolle outfit met perfecte snit, de killer smile. Kijk niet vreemd op als het personage George Valentin uit ‘The Artist’ (2011), de rol die de Fransman Jean Dujardin een Oscar voor beste mannelijke hoofdrol opleverde, gebaseerd is op Charley Chase. Inmiddels kent bijna niemand meer deze komiek, die zijn hoogtijdagen vierde in de jaren twintig. In zijn tijd was hij echter bijzonder succesvol. Hoewel hij voordien al succes had als acteur in het theater en als regisseur bij de Hal Roach Studios. Toen dé melkkoe van die studio, Harold Lloyd, in 1923 vertrok, begon Chase aan een carrière als komisch acteur. En dat deed hij niet zonder succes. Helaas is daarvan weinig bewijs; in tegenstelling tot collega’s Laurel & Hardy en Charlie Chaplin is van het oeuvre van Charley Chase te weinig bewaard gebleven. Gelukkig vond er in de jaren negentig een Charley Chase-revival plaats, waardoor een deel van zijn erfgoed – met name de geluidsfilms die hij in de jaren dertig maakte – toch weer onder de aandacht is gekomen.

‘Bromo and Juliet’ uit 1926 is een stille short van Chase die dankzij die revival weer boven water is gekomen. Het filmpje werd geregisseerd door Leo McCarey, die later furore zou maken met films als ‘The Awful Truth’ (1937), ‘My Favorite Wife’ (1940) en ‘An Affair to Remember’ (1957). De plot zou niet misstaan in menige sitcom. Charley is een succesvolle jonge zakenman die indruk wil maken op zijn koppige vriendinnetje Madge (Corliss Palmer). Zij wil alleen met hem trouwen als hij meedoet aan een theatershow voor het goede doel. Hoewel hij aanvankelijk weigert de rol van Romeo op zich te nemen, geeft hij uiteindelijk toch toe. Ondertussen heeft hij het ook flink te stellen met de vader van Madge (William Orlamond), die eveneens een rol in de show heeft maar stomdronken is en het bovendien aan de stok heeft met een potige taxichauffeur (Oliver Hardy) die nog betaald moet worden.

‘Bromo and Juliet’ geeft een aardig beeld van de charme van Charley Chase als leading man. De film is echter wel voorspelbaar en heeft niet de grapdichtheid die je zou willen. Met Charley in een strakke maillot en een boze Oliver Hardy ben je er nog niet. Er wordt toegewerkt naar een climax die je mijlenver al ziet aankomen en die dan toch niet zo grappig uitpakt als gewenst. Gevalletje leuk geprobeerd, volgende keer beter.

‘Bromo and Juliet’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).