Buddenbrooks (2008)

Regie: Heinrich Breloer | 151 minuten | drama | Acteurs: Armin Mueller-Stahl, Iris Berben, Jessica Schwarz, August Diehl, Mark Waschke, Raban Bieling, Léa Bosco, Maja Schöne, Nina Proll, Justus von Dohnányi, Martin Feifel, Alexander Fehling, Elert Bode, Krijn ter Braak, Teresa Harder, André M. Hennicke, Martin Horn, Wolfgang Hinze, Fedja van Huêt, Sylvester Groth, Maximilan von Pufendorf, Sunnyi Melles, Josef Ostendorf, Tonio Arango, Cas Enklaar, Thomas Meinhardt, Michael Abendroth, Matthias Deutelmoser, Nicholas Reinke, Katharina M. Schubert, Frank-Leo Schröder, Jan Peter Heyne

Lübeck, midden 19e eeuw. Het verhaal van de Buddenbrooks is een groots familie-epos waarin de ondergang van deze koopmansfamilie wordt beschreven, die uiteindelijk haar geld, creativiteit en zelfs de wil om te leven verliest. Regisseur Heinrich Breloer heeft met Armin Mueller-Stahl, Iris Berben, Mark Waschke, August Diehl en Jessica Schwarz, aangevuld met onze eigen Fedja van Huêt, Krijn ter Braak en Cas Enklaar een ware sterbezetting tot zijn beschikking. De lijn van de roman van Thomas Mann wordt vrijwel geheel gevolgd.

De Buddenbrooks hebben als familie een zakelijk succesvol verleden en behoren tot de sociale top in Lübeck. Zij genieten aanzien door hun vele feesten en partijen en de mooie dochter Tony wordt door velen begeerd. De levensweg van de drie kinderen van de familie, Thomas, Christian en Antonie ligt vast: de zonen moeten in het koopmansberoep en dus in de zaak, dochter Tony offert zich op en moet huwen op stand. Met het overlijden van vader Jean begint de ster van de familie Buddenbrooks langzaam te doven. Hun winstgevende handelsbedrijf wordt meer en meer bedreigd door ambitieuze koopmansfamilies. Het succes van de Buddenbrooks kalft af, zij worden geconfronteerd met tegenslagen op privé- en zakelijk terrein die uiteindelijk tot hun teloorgang zullen gaan leiden.

Huwelijken worden veelal berekenend gesloten vanuit een zakelijk belang, met vaak ongelukkige relaties tot gevolg. Hun hoogte- en dieptepunten, ongelukkige relaties en het verdere (nood)lot van de familie komt in de film uitgebreid – maar door de vele gebeurtenissen tegelijkertijd ook in sneltreinvaart – aan bod. De ooit stralende patriciersfamilie gaat langzaam ten onder aan de levenslange worsteling tussen zakelijke belangen en het streven naar persoonlijk geluk… Uiteindelijk ontbeert hen de kracht om de slag met de nieuwkomers en concurrenten te overleven.

De verwachtingen over deze film waren dus vooraf hooggespannen. Die zijn met deze verfilming niet ten volle ingelost. Het resultaat oogt vanuit de cameravoering en de enscenering fraai, maar komt niet veel verder dan een degelijk en romantisch kostuumdrama dat niet echt beklijft. Het spel van de sterbezetting is professioneel, maar blijft glad. Het verhaal van de film kabbelt wat voort, zodat de werkelijke emotie en de ware Begeisterung en betovering die je met een dergelijke sterbezetting zou mogen verwachten niet over je komt. De film blijft daarmee enigszins steken in een op zich aangenaam en wat klassiek aandoend schouwspel, die met zijn ruim 150 minuten dan wel wat lang duurt.

Ondanks deze punten van kritiek is het zeker geen kommer en kwel, het is meer een kwestie van hoge verwachtingen vooraf die niet worden ingelost. De film is professioneel gemaakt en liefhebbers van het romantische kostuumdrama komen met deze film voldoende aan hun trekken. Het camerawerk is fraai, de kleding oogt magnifiek en de locaties zijn met zorg gekozen. Na afloop toch maar weer eens het boek lezen?

Rob Veerman

Bioscooprelease: 9 april 2009