Buffalo Soldiers (2001)

Regie: Gregor Jordan | 98 minuten | drama, thriller, komedie, oorlog, misdaad | Acteurs: Joaquin Phoenix, Ed Harris, Scott Glenn, Anna Paquin, Elizabeth McGovern, Michael Peña, Leon, Gabriel Mann, Dean Stockwell, Brian Delate, Shiek Mahmud-Bey, Amani Gethers, Noah Margetts, Tom Ellis, Kick Gurry, Haluk Bilginer, Idris Elba, Glenn Fitzgerald, James ‘Kimo’ Wills, Enoch Frost, Jimmy Ray Weeks, Roger Griffiths, Alexis Rodney, Josef Ostendorf, Tom George, Lars Rudolph

‘Buffalo Soldiers’ is een gitzwarte komedie over de ‘kwajongens’-streken van in Stuttgart op de (fictieve) Theodore Roosevelt legerbasis gelegerde Amerikaanse soldaten, in 1989, net voor de val van de muur. Ze hebben ‘niets te doden dan tijd’, dus uit verveling, en niet uit hebzucht, zetten ze een handel op in onder andere Mop ‘n’ glo (een schoonmaakmiddel), wapens en koken ze heroïne voor woekerprijzen.

Joaquin Phoenix zet als Ray Elwood hier één van zijn briljantste rollen neer. Je vergeet zijn rol als Commodus in ‘Gladiator’! Elwood is een veroordeelde crimineel die liever drie jaar het leger in ging dan drie maanden in de gevangenis. Hij komt goudeerlijk en betrouwbaar over, en alleen dat is al lachwekkend. Hoe hij zijn commandant Berman (Ed Harris) om de tuin weet te leiden en ondertussen ook nog met zijn vrouw (Elizabeth McGovern) de lakens deelt is hilarisch. Dan komt er een nieuw hoofd, Sergeant Lee. Hij heeft al gauw door dat Elwood niet helemaal op eerlijke wijze aan zijn dure sportauto is gekomen. Hij probeert met man en macht Elwood op heterdaad te betrappen. De zaak wordt nog bemoeilijkt als Elwood verliefd wordt op de dochter van Lee, Robyn (Anna Paquin). Robyn waarschuwt Elwood regelmatig dat er met haar vader niet te dollen valt, dat zijn leven gevaar loopt en alles komt tenslotte in een grimmige climax samen.

Ed Harris is, naast Phoenix, de beste acteur in deze film, maar hij doet het eigenlijk in al zijn films goed. Zijn goedgelovigheid en vooral de scènes waarin hij probeert indruk te maken op zijn commandant door te vertellen dat hij verre familie is van The Iron Boar, een militair, die erg belangrijk is geweest in de Amerikaanse Burgeroorlog, zijn erg grappig.

De film is ook daadwerkelijk opgenomen in Duitsland, wat de authenticiteit ten goede komt. Beelden van de hallucinerende tocht in de tank, de scènes in de ‘keuken’ waar heroïne gekookt wordt, zijn slechts voorbeelden van de prachtige cinematografie van de hand van Oliver Stapleton.

‘Buffalo Soldiers’ is op het filmfestival in Toronto op 8 september 2001 in première gegaan, drie dagen voor de aanslagen van 11 september. Omdat men het ongepast vond een film te tonen waarin het leger op een onflatteuze manier te kijk wordt gezet, is de release in Amerika en een groot deel van de rest van de wereld uitgesteld tot 2003. Houd je van Michael Moore, dan is dit zeker een aanrader.