Bull (2021)

Regie: Paul Andrew Williams | 88 minuten | thriller | Acteurs: Neil Maskell, David Hayman, Tamzin Outhwaite, Elizabeth Counsell, Kellie Shirley, Jay Simpson, Chris Coghill, Jake Davies, Kevin Harvey, Lois Brabin-Platt, Ajay Chhabra, David Constant, Robin Hellier, Laura McAlpine, Jason Milligan, Yassine Mkhichen, David Nellist, Janette Sharpe, Mark Springer

De wereld kan ontzettend onrechtvaardig zijn. Grote bedrijven met veel geld kopen zich in bij het publiek waardoor kleine partijen met niet zulke diepe zakken weinig in te brengen hebben. Tegen elke fantasieloze superheldenfilm, romcom, thriller of horrorfilm uit Hollywood staan indieflicks die echt wat nieuws te bieden hebben of het net even anders doen. Juist deze uitspattingen van creativiteit delven het onderspit tegen breed gepromote en daardoor vaak tegenvallende massaproducties. Het Britse ‘Bull’ is daar een perfect voorbeeld van. Deze compromisloze wraakfilm met hart verdient alle aandacht die nu bijvoorbeeld de zoveelste suffe superheldenfilm of -serie opeist. Zonde!

In ’Bull’ keert de gelijknamige titelheld terug. Dit oud-bendelid (met een indrukwekkende intensiteit vertolkt door Neil ‘Kill List’ Maskell) is uit op wraak. Zijn oude kameraden hebben hem keihard laten vallen en nu zweert de Britse gangster wraak. Tussen de bedrijven door zoekt hij naar zijn vermiste zoon.

‘Bull’ moet het niet hebben van het verhaal maar van de sfeerzetting en het sterke acteerwerk. Regisseur Paul Andrew Williams levert opnieuw een bijzondere film af en opereert ditmaal in het genre van de wraakfilm. Eerder verkende hij horror (‘The Children’ uit 2008) en drama (‘London To Brighton’ uit 2006). De cineast is erg sterk in het vastleggen van een ijzingwekkende, desolate sfeer die je in je buik voelt. Ook ‘Bull’ doet dit. Je voelt gewoon dat dit verhaal niet goed kan aflopen. Maar op welke manier blijft gissen…

Wat de intensiteit verhoogt, is het hoge tempo dat Williams hanteert. Hij heeft de vaart er goed in en zorgt ervoor dat er geen dode momenten voorbijkomen. In anderhalf uur weet hij een boeiend verhaal te vertellen dat onder de huid blijft zitten. Daar helpen de nihilistische en snoeiharde geweldsuitbarstingen ook bij. Heel toffe film die liefhebbers van horror, wraakfilms en kitchen sink drama kan bekoren.

DVD- en blu-ray-release: 24 augustus 2022