Bull Shark (2022)

Recensie Bull Shark CinemagazineRegie: Brett Bentman | 80 minuten | actie, drama | Acteurs: Thom Hallum, Billy Blair, Lindsey Marie Wilson, Derrick Redford, Colleen Elizabeth Miller, Colin Heintz, Tiffany McDonald, Richard Ray, Michael Dooley, Michelle Holland, Joe Bunner, Mallory Hargrove

Als je een avondje slechte haaienfilms wilt kijken en je zoekt geschikte titels, dan ben je met ‘Bull Shark’ aan het juiste adres. Alles lijkt mogelijk na de ellenlange filmreeks van ‘Sharknado’ (2013-2018) en als je Texas, de plek waar de film zich afspeelt, en Bull Shark samen hoort, dan zullen er vast fantasieën van stiergevechten met gemuteerde haaien naar voren komen. Maar helaas: niets is minder waar. De film ‘Bull Shark’ gaat over een stad in Amerika waar, je raadt het, een stierhaai in een lokaal meer terecht is gekomen en de bewoners daar treitert. Spencer (Thom Hallum), een lokale politieagent, gespecialiseerd in wilde dieren, krijgt de taak de boel in bedwang te houden. Maar door de aankomende verkiezingen wordt hij door hogere machten ervan weerhouden het meer te sluiten. Ondertussen kampt hij met een drankprobleem en tracht hij zijn vrouw te overtuigen hem niet te verlaten.

Het verhaal van ‘Bull Shark’ heeft best iets weg van ‘Jaws’ (1975) vooral omdat er aanvallen van haaien plaatsvinden en omdat het meer niet gesloten mag worden. Verder mist de film duidelijk kwaliteit. De paar keer dat de haai te zien is, is dit als slechte computeranimatie. De slachtoffers zijn verder vooral absoluut onbekende mensen die irrelevant zijn voor het verhaal. Daarnaast wordt de aandacht vooral besteed aan de arme Spencer die niet van zijn vrouw wil scheiden en die zijn zoon in zijn leven probeert te houden. Kortom, een slecht verhaal met een nog slechter verwerkt haaienthema.

Echter, het haaiengenre heeft het voordeel dat slecht niet per se negatief hoeft te zijn. Terwijl elke aanval van de stierenhaai er onrealistisch uit ziet, geeft dit juist de charme aan de film. Het laat zien dat men creatief kan omgaan met weinig middelen, ook al zijn deze middelen zichtbaar voor de kijker. Daarbij heeft de film zeker geluk met Nolan Holt, die de rol van Billy Blair speelt, oftewel de man die in zijn onschuld de haai naar het meer heeft gebracht. Zijn rol is klein maar zeker van toegevoegde waarde aan het hele scenario “Amerikaanse Zuiden ontmoet haai”.

Als je de film ‘Bull Shark’ te serieus neemt, zal deze je zeker tegenvallen. Spencers verhaal is er niet één van waardevolle-lessen-die-worden-geleerd. Daar zal zeker enige ergernis om ontstaan, want hierdoor lijkt er een moraal te ontbreken. Daarnaast is de logica om het meer te sluiten niet goed onderbouwd, zeker niet wanneer we deze zogenaamde logica al fout hebben zien gaan in ‘Jaws’. De acties van de haai worden licht onderbouwd door wetenschapper en lijkschouwer (Tiffany McDonald), een patholoog die alleen maar etend in beeld is te zien, lijkt met overtuiging het gedrag van de haai te kunnen verklaren. Maar helaas leven we in een tijd waar het steeds duidelijker wordt dat haaien zelden aanvallen en minder gevaarlijk zijn dan bijvoorbeeld nijlpaarden of vallende kokosnoten. Het is dan ook jammer dat deze stierhaaien geen mutaties zijn van een mislukt experiment. Dat zou nog net iets meer tanden in het verhaal hebben gezet.

Sanne Brands

DVD-release: 15 maart 2023