Bullet Boy (2004)

Regie: Saul Dibb | 89 minuten | drama | Acteurs: Leon Black, Chris Callendar, Louise Delamere, Luke Fraser, Des Hamilton, Clark Lawson, Claire Perkins, Sharea-mounira Samuels, Greg Tanner, Rio Tison, Jadiel Vitalis, Curtis Walker, Ashley Walters, Sylvester Williams, Jamie Winstone

Dat je van de meest oubollige en uitgekauwde verhaallijntjes nog altijd een mooie film kunt maken bewijst ‘Bullet Boy’. De film over het leven aan de zelfkant van de maatschappij schuwt geen enkel cliché, is van begin tot eind voorspelbaar en ook visueel doet de rolprent van Saul Dibb niets nieuws. Toch is ‘Bullet Boy’ een interessante film die je als liefhebber van sociaal-kritisch drama niet mag missen.

Titelheld Bullet Boy, oftewel Kogel Knaapje in mooi Nederlands, is de twaalfjarige Marcus (Fraser). De verlegen jongen is dolblij als zijn oudere broer Ricky (Black) terugkeert naar hem en zijn moeder. Ricky heeft in de gevangenis gezeten en hij belooft zijn leven te beteren, helaas valt dat nog niet mee als je zwart bent en in een criminele achterstandswijk woont. Ricky raakt in de problemen als zijn maat Wisdom ruzie krijgt met een stel zware jongens. Als Marcus ontdekt dat zijn oudere broer een pistool heeft, gaat het mis.

Regisseur Dibb leunt niet zo zwaar op het vertellen van zijn clichématige verhaal. ‘Bullet Boy’ moet het hebben van de scherpe sfeer en de naturelle acteerprestaties. Het is te danken aan de frisse vertolkingen van met name Fraser dat je je gaat hechten aan alle personages. Als de onschuldige Marcus het pistool van zijn broer vindt, krijg je een ongemakkelijk gevoel. Je weet dat dat niet goed kan aflopen. Ook Ricky wekt sympathie op, de ex-bajesklant worstelt met zichzelf en zijn vriendschap met Wisdom. In de achterstandswijk waar de vrienden wonen geldt de wet van de sterkste. Voordat Ricky er erg in heeft is hij in een keiharde bendeoorlog beland.

Die bendeoorlog is wel kleinschalig trouwens. ‘Bullet Boy’ is geen gangsterfilm, maar een sociaal drama waar Britse cineasten als Mike Leigh en Ken Loach patent op hebben. Dibb’s productie onderscheidt zich van de rest door de keuze voor donkere acteurs en hun problemen. De bendevorming en de geweldspiraal in de Britse getto’s zorgen voor Amerikaanse toestanden waarbij wapengeweld en gangsterachtige praktijken niet geschuwd worden.

Dibb belicht de erecode van Ricky en zijn maten. Trots, machismo en eergevoel duwen de jongens steeds verder de afgrond in, want reputatie is heilig. ‘Bullet Boy’ verheerlijkt het gangsterleven niet, maar maakt de materie wel iets inzichtelijker. De film geeft stof tot nadenken. Origineel is de film niet, maar de frisse benadering en de sterke cast maken van ‘Bullet Boy’ een intieme, meeslepende film.

Frank v.d. Ven