Bulletproof Gangster – Kill the Irishman (2010)

Regie: Jonathan Hensleigh | 106 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Ray Stevenson, Vincent D’Onofrio, Val Kilmer, Christopher Walken, Linda Cardellini, Robert Davi, Fionnula Flanagan, Bob Gunton, Laura Ramsey, Paul Sorvino, Mike Starr, Cody Christian, Jeff Chase

“Is that all you got? It’s gonna take more than a few firecrackers to kill Danny Greene!” schreeuwt Danny Greene, titelpersonage van ‘Bulletproof Gangster’, wanneer hij ternauwernood zijn door een bomaanslag in vlammen opgaande auto heeft kunnen verlaten. Danny Greene was een Iers-Amerikaanse gangster, die in het Cleveland van de jaren zeventig flink aan de weg timmerde in de maffiawereld. Hij overleefde een aantal aanslagen op zijn leven, wat hem de reputatie van man die de maffia niet kon doden opleverde. Dat die reputatie hem later inhaalde, blijkt uit de geschiedenisboeken en met dat uitgangspunt in je achterhoofd is het duidelijk dat deze film volgens een vast en voorspelbaar stramien zal verlopen. Het einde is dan ook geen verrassing.

‘Bulletproof Gangster’ (ook wel bekend als ‘Kill the Irishman’, wat een betere titel is) is geregisseerd door Jonathan Hensleigh, die eerder ‘The Punisher’ inblikte. Voor de hoofdrol koos hij de in Noord-Ierland geboren Ray Stevenson, die eerder bijrollen speelde in onder andere ‘The Book of Eli’ en ‘Cirque du Freak: The Vampire’s Assistant’. In ‘Bulletproof Gangster’ krijgt de boomlange acteur eindelijk de hoofdrol die hij verdient. Als Danny Greene steelt hij elke scène waar hij in zit. Hij is geloofwaardig in elke situatie, als arbeider in de havens, die later de kans krijgt zichzelf op te werken als vakbondsleider, omdat hij qua intelligentie met kop en schouders boven zijn collega’s uitsteekt, maar ook als echtgenoot en vader. In zijn hoedanigheid als vakbondsleider maakt hij al gauw vrienden met de maffia, die gretig gebruik maakt van zijn inside kennis van de verschillende vrachten. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het duurt niet lang voor Danny in de smiezen krijgt hoe makkelijk het is om macht te hebben.

Stevenson wordt bijgestaan door gerenommeerde acteurs die hun sporen in soortgelijke genrefilms al hebben verdient: Paul Sorvino, Christopher Walken, Vincent D’Onofrio… Hun aanwezigheid is echter niet de voornaamste reden waarom ‘Bulletproof Gangster’ niet origineel voelt.  Het scenario is niet bepaald fris en fruitig, Hensleigh, die het script baseerde op “(To) Kill the Irishman: The War That Crippled the Mafia” van Rick Porello, speelt veelvuldig leentjebuur bij klassiekers als ‘Goodfellas’, ‘The Godfather’ en tv-serie “The Sopranos”.  Val Kilmer doet niet alleen de voice over; hij is soms ook te zien als opgezwollen politieagent Joe Manditski in nietszeggende scènes, waarvan je gaat denken dat ze een overblijfsel zijn van een eerdere versie van het scenario, waarin de relatie tussen de twee jeugdvrienden meer uitgediept werd. Met name in de laatste helft van de film wordt het wat eentonig: na de zoveelste afrekening of explosie (toegegeven, er vonden er dan ook 36 plaats in de zomer van 1976), heb je wel zin in de aftiteling.

Wat echter absoluut goed gelukt is is het neerzetten van het tijdsbeeld waarin de geschiedenis zich afspeelt. Kleding, muziek, auto’s, het straatbeeld: tot in de kleine puntjes is de sfeer van de jaren zeventig uitgewerkt. Dat in combinatie met het gedegen acteerwerk maakt dat ‘Bulletproof Gangster’ geen mislukking is. Voor veel liefhebbers zal het een verademing zijn dat er weer eens een redelijke maffiafilm uit Hollywood komt. Maar wie verwacht dat het niveau van eerder genoemde genrefilms gehaald wordt, komt op de koffie. En dat zal geen Irish coffee zijn.