Bully (2001)

Regie: Larry Clark | 111 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Rachel Miner, Nick Stahl, Brad Renfro, Bijou Phillips, Michael Pitt, Kelli Garner, Leo Fitzpatrick, Daniel Franzese, Nathalie Paulding, Jessica Sutta, Ed Amatrudo, Steve Raulerson, Judy Clayton, Alan Lilly, Irene B. Colletti

De synopsis van ‘Bully’ (in het kort: “Al sinds zijn kindertijd wordt Marty publiekelijk vernederd door zijn beste vriend Bobby. Lisa, het kersverse vriendinnetje van Marty, neemt het voor hem op en verzint een duister plan om zich voorgoed van Bobby te ontdoen. Een plan dat voor iedereen slecht afloopt…”) klinkt veelbelovend. Drama, spanning en psychologische ontwikkelingen: alles lijkt in deze film te zitten. Lijkt, want de manier waarop deze rolprent is uitgewerkt is alles behalve goed. Regisseur Clark toont meer interesse in nihilistische tienerseks dan in het vertellen van een strak verhaal.

‘Bully’ gaat over Marty (Renfro). De jongen is een onverschillige jong volwassene die overhoop ligt met zichzelf en zijn omgeving. Alsof onze held nog niet genoeg sores aan zijn kop heeft, zit zijn vervelende kameraad Bobby (Stahl) hem constant te treiteren. De dominante Bobby slaat zijn vriend en vernedert hem in het bijzijn van zijn maten. Ook Bobby’s vriendin Lisa (Miner) wordt mishandeld door hem. Marty en Lisa besluiten om wraak te nemen.

Tja, zoveel potentie, zo weinig kwaliteit. Regisseur Clark is na zijn hitfilm ‘Kids’ een beetje de weg kwijtgeraakt. In plaats van een indrukwekkend CV heeft onze vrind niets anders dan ranzige pulp achtergelaten. De kunst van het filmmaken heeft onze Clark nog steeds niet door. Op een nogal fragmentarische manier probeert de man een verhaal over adolescentie te vertellen, maar de boodschap komt niet over. De reden is dat Clark veel tijd besteedt aan onzinnige, lang uitgesponnen seksscènes. De passages voegen niets toe en leiden af van het verhaal.

De acteurs zijn nogal apathisch bezig, vooral Brad Renfro loopt rond als een gedrogeerde zombie. De jonge acteur straalt geen enkele emotie uit en je weet nooit wat er in hem omgaat. En dat is irritant, vooral als je nagaat dat juist hij de hoofdpersoon van deze film is. De enige acteur die goed te pruimen is is Nick Stahl. De man is gespecialiseerd in duistere rollen. Zo was de acteur recentelijk te zien in ‘Sin City’ waarin hij de zieke Yellow Bastard speelde. In ‘Bully’ speel Stahl een narcistische pestkop die zijn onzekerheden maskeert door gewelddadig op te treden.

Naast Stahl en Renfro zijn er geen bekende koppen te spotten in deze productie. En omdat de mindere goden ook niet goed presteren, valt er niemand echt op. Op het visuele vlak kan de film ook niet meekomen met de concurrentie. ‘Bully’ ziet er niet bijzonder goed uit en het conventionele camerawerk is ook niet spannend of interessant. Ook de dialogen kunnen dit Clark-werkje niet redden.

De gesprekken die de personages voeren zijn leeg, slecht geacteerd en nihilistisch. Het gaat nergens over. We leren wat meer over kwelgeest Bobby, maar onze ‘helden’ zelf zijn ook niet helemaal zuiver op de graat. Ook de passieve houding waarmee de hoofdpersonages alle vernederingen ondergaan helpt ook niet om je bij het verhaal te betrekken. ‘Bully’ is afstandelijk en kil.

Als ‘Bully’ letterlijk genomen moet worden dan is de titel zeker toepasselijk. Clarks film pest de kijker een kleine twee uur met vervelende personages en ranzige seks. Het wordt tijd dat Clark eens naar de opvoedpolitie gestuurd wordt om van zijn irritante gewoontes af te worden geholpen. De juiste straf voor deze productie is om ‘m in de hoek te zetten en ‘m daar te laten staan.