Bum Fu: A Joint Venture (2004)

Regie: Elwin Rijken | 95 minuten | actie, komedie | Acteurs: Jay Konigsverdraag, Kim Haagen, Johan Aders, Raphael Klompers, Rudi van der Steen, Jose Roman, Murat Nur, Renko Koppe, William Cheng, Willem Sools, Joop Rijken, Lesley Klaverdijk, Jeffrey Kensenhuis, Munif Bahasoean, Guillermo Bongers, Rifaz Bakhtali

Wat doe je met het feit dat je vrienden goed zijn in vechtsport en dat je wel eens een film zou willen maken? Tja, je combineert die twee, en voilà, een vermakelijke low-budget film als ‘Bum Fu: A Joint Venture’ is geboren!

Laten we eerlijk zijn: ‘Bum Fu: A Joint Venture’ is geen Hollywoodproductie. En de acteurs zijn gewone jongens die van straat geplukt zijn. In het begin van de film moet je over een drempel heen: De geluidskwaliteit is slecht, de acteerprestaties kun je alleen omschrijven als amateuristisch en het verhaal heeft enkele hiaten. Als je van vechtsport houdt wordt de film meteen interessanter, want het stuntwerk wat de jongens leveren is indrukwekkend. Mensen worden op tafels gegooid en door muren geslingerd om maar een paar voorbeelden te noemen.

Je vraagt je toch af waarom T.J., slechterik nummer één in Brabant, Kira wil hebben. Waarom is zij zo bijzonder? Dit is toch het hoofdverhaal in de film, het zou handig zijn als dat goed uitgelegd wordt. En het is behoorlijk vaag dat één van de zwervers over superkrachten beschikt zodra hij aan edelstenen ruikt. Dat past niet in de rest van het verhaal. En wat ziet Kira eigenlijk in die Mike?

Buiten de knap gemaakte vechtscènes om, is er niet veel te halen uit deze film. Het verhaal “meisje wordt gekidnapt en jongen redt meisje” is wel aardig en vermakelijk, maar het wordt niet goed genoeg verteld. Daar zijn de acteerprestaties te slecht voor. Bovendien is er voor de leek niets bijzonders aan de stijl Bum Fu, want het lijkt erg veel op traditionele vechtsporten. Het leukste van de film is het gedeelte waar Mike en de zwervers in een kraakpand op zoek gaan naar Kira en slechterik na slechterik in elkaar beuken. Met een dramatische soundtrack op de achtergrond wordt getracht om in echte Jackie Chan stijl alle voorwerpen en mensen in de buurt genadeloos kapot te slaan. Behalve dat niemand zo goed kan vechten als Jackie Chan, is de ambitie wel bewonderenswaardig. Deze scènes redden de film als geheel.

Als je geen underground- of B-film liefhebber bent, is ‘Bum Fu: A Joint Venture’ geen film voor jou. Tenzij je van martial arts houdt. Dan is de film interessant vanwege de Oosterse vechtsport, maar dus niet voor een goed onderbouwd, intellectueel verhaal. Of je ‘Bum Fu: A Joint Venture’ serieus moet nemen? Nee, doe dat maar niet, want dan hou je het geen vijf minuten vol. Zie het als een leuk project van een groep jongeren. Voor die doelgroep is de film ook bedoeld.

Redactie Cinemagazine