Bumperkleef (2019)

Recensie Bumperkleef CinemagazineRegie: Lodewijk Crijns | 85 minuten | thriller | Acteurs: Jeroen Spitzenberger, Anniek Pheifer, Roosmarijn van der Hoek, Liz Vergeer, Willem de Wolf, Truus te Selle, Hubert Fermin, Tim Linde, Peter Blankenstein

Hufterigheid in het verkeer: een populair onderwerp op elk familiefeest en bij het koffieapparaat op de werkvloer. Zo dacht regisseur Lodewijk Crijns er ook over en hij besloot een film te maken over dit fenomeen. Het resulteerde in ‘Bumperkleef’, een intrigerende thriller annex horrorfilm over lomp gedrag op de snelweg.

In ‘Bumperkleef’ krijgt een norse en gejaagde burgerman Hans (Jeroen Spitzenberger) ruzie met een man in een bestelbus (Willem de Wolf). Volgens Hans rijdt zijn voorganger in een wit bestelbusje niet vlot genoeg door en daarom wil hij hem van de weg afdrukken. Het gebumperkleef bevalt de man echter niet en al snel loopt de situatie gigantisch uit de hand. Hans’ vrouw (Anniek Pheifer) en zijn twee jonge dochters smeken hem om zijn excuses te maken, maar daar wil hij niets van weten. Zijn trots weerhoudt hem daarvan. De man in de bestelbus is echter de verkeerde persoon om ruzie mee te zoeken, ontdekken Hans en zijn gezin.

Zo min mogelijk over deze film weten, is de beste manier om deze productie van Lodewijk Crijns te gaan zien. De regisseur heeft een spannende film ingeblikt die uitblinkt in eenvoud en herkenbaarheid. Spitzenberger is geweldig als de norse en eigenwijze Hans. Hij is geïrriteerd en blijft dat gedurende de hele film. Zijn gedrag heeft invloed op zijn gezin en dat is continu merkbaar. Pfeiffer is ook goed op dreef als wanhopige en gefrustreerde echtgenote. De Wolfs spel is dan weer redelijk houterig, maar zijn mimiek en lichaamstaal zorgen ervoor dat hij gevaarlijk blijft.

De stunts zijn erg indrukwekkend. Het bumperkleven, de onverwachte manoeuvres en het asociale rijgedrag zijn goed in beeld gebracht. Er is een constante dreiging, omdat je niet weet welke wending de film neemt. ‘Bumperkleef’ is een superspannende film waarin vol gas naar een spannende conclusie wordt geracet.

Bioscooprelease: 31 oktober 2019
DVD-release: 27 februari 2020