Burning – Beoning (2018)

Recensie Burning CinemagazineRegie: Lee Chang-dong | 148 minuten | drama, thriller | Acteurs: Ah-In Yoo, Steven Yeun, Jong-seo Jeon, Soo-Kyung Kim, Seung-ho Choi, Seong-kun Mun, Bok-gi Min, Soo-Jeong Lee, Hye-ra Ban, Mi-Kyung Cha, Bong-ryeon Lee

Lee Jong-su is een schrijver in de dop. Haemi is een promomeisje dat opgroeide in dezelfde buurt als Jong-su. Nadat ze elkaar jaren niet hebben gezien, zorgt een toevallige ontmoeting in de stad voor een melancholieke onenightstand. Waarna Jong-su tot over zijn oren verliefd raakt op zijn voormalige buurtgenootje.

Die verliefdheid zit hem flink in de weg wanneer plots de mysterieuze Ben opduikt. Ben is een jonge miljonair die Haemi tijdens een vakantie heeft ontmoet. Echt lastig wordt het wanneer Ben aan Jong-su zijn hobby’s opbiecht: de verveelde miljonair houdt ervan om kassen in brand te steken. Kassen die leeg zijn van binnen, die niemand zal missen, waarvan het lijkt alsof ze nooit hebben bestaan. Een andere hobby van Ben is het spreken in metaforen.

Dit bijzondere verhaal vormt de basis van het Koreaanse mysteriedrama ‘Burning’ van de gelauwerde regisseur Lee Chang-dong (‘Poetry’, ‘Secret Sunshine’). De film is gebaseerd op een kort verhaal van Japans grootmeester Haruki Murakami (‘Norwegian Wood’, ‘Tony Takitani’). Meer dan in zijn vorige boekverfilmingen herken je hier de hand van de schrijver. In details (katten, putten, personages die plots verdwijnen, jazzy drinkgelegenheden, het leven in de grote stad) en in de karakters. Jong-su is een typisch Murakami-personage, een man die niet leeft maar die het leven over zich heen laat komen. Haemi is van buiten een spontaan, opgewekt, beetje excentriek type, maar van binnen is er leegte en wanhoop. Ben is een verveelde rijkaard die gevaarlijk ver van het normale leven is afgedwaald.

‘Burning’ neemt alle tijd om zijn verhaal te vertellen, met als hoofdlijn de driehoeksverhouding tussen Jong-su, Ben en Haemi. De zijlijntjes lijken wat minder interessant – de gearresteerde vader van Jong-su, de zoektocht naar een put, het al of niet bestaan van een kat – maar die blijken allemaal in het grotere geheel te passen.

Dat grotere geheel had misschien iets korter gemogen, maar verder is ‘Burning’ een film om in te lijsten. Spannend verhaal, ongebruikelijke locaties, de fantastische Jong-seo Jeon (Haemi), heerlijke muziek, prikkelende scènes en natuurlijk de onvergetelijke dans van de Grote Honger, opgevoerd tijdens een zonsondergang op het erf van een verlaten boerderij. Een film met verdrietige thema’s en motieven, over grootstedelijke eenzaamheid en schrijnende sociale ongelijkheid, maar ook daar ontkom je niet aan bij een Murakami-verfilming.

Henny Wouters

Waardering: 4

Bioscooprelease: 11 oktober 2018