Buurman & Buurman – Al 40 jaar beste vrienden (2015)

Regie: Marek Beneš | 56 minuten | animatie, korte film, familie, komedie | Nederlandse stemmencast: Kees Prins, Siem van Leeuwen

‘Buurman & Buurman’ is een mateloos populair kinderprogramma, waarbij menig ouder graag dringendere zaken even uitstelt om met hun kroost mee te kijken. Het is dan ook altijd genieten wanneer de stuntelende, maar oh zo aardige buurmannen weer een klus op zich nemen. Er gaat werkelijk niets goed, maar de vrienden zitten nooit bij de pakken neer en zijn erg vindingrijk in het verzinnen van een oplossing. Dankzij de samenwerking van Gusto Entertainment en Lemming Film Distributie zijn de doe-het-zelf-fanaten voor het eerst in december 2015 (voorpremières) en 2016 in de Nederlandse bioscopen te zien. ‘Buurman & Buurman – Al 40 jaar beste vrienden!’ is een compilatie van acht hilarische filmpjes.

De Tjechische poppenanimatieserie bestaat al sinds de jaren zeventig. Bedenker Lubomir Beneš overleed in 1995, maar zijn zoon Marek zorgde er met Patmat, Ltd. voor dat de stijl en sfeer van de oorspronkelijke serie gehandhaafd bleef. Aanvankelijk werd de serie uitgezonden door de NCRV (als “De twee stuntels”). Bij de VPRO kregen de onhandige klussers de naam “Buurman & Buurman”, en werden de stemmen van Kees Prins en Siem van Leeuwen gebruikt. De in Nederland naamloze buurmannen, die elders als Pat & Mat bekend staan, hebben een bijna iconisch uiterlijk. Ze zijn weliswaar minder bekend als Nijntje en de creaties van Annie M.G. Schmidt, maar dat het ooit uitgekozen is als meest favoriete Villa Achterwerk-programma aller tijden spreekt toch wel boekdelen.

‘Buurman & Buurman – Al 40 jaar beste vrienden’ begint met ‘Cactus’, waarin de twee vrienden met alle moeite proberen een nieuwe plant binnen te krijgen, zonder al te veel geprikt te worden. Het hilarische, briljant uitgedachte ‘Sinaasappelpers’ is werkelijk een aanslag op je lachspieren en ook ‘Zonnescherm’ zul je niet uit kunnen kijken zonder giebelgeluiden te maken. ‘Vloer’ is al eerder uitgezonden, maar is een absolute klassieker en blijft leuk. In ‘Badkamer’ gaat het ook, op de welbekende Buurman & Buurman-methode, van kwaad tot erger. Wat begint met een kapotte tegel eindigt in een volledige renovatie (en isolatie!) van de badkamer. ‘Hometrainer’ is ook een heel inventief filmpje, dat vooral indruk maakt vanwege het enorme werk dat er aan vooraf ging. Dat geldt uiteraard voor elk van de achtminuten durende filmpjes, maar bij deze valt het extra op. ‘Projector’ is een fijne afsluiter.

Een kleine kanttekening moet gemaakt worden bij de steeds terugkerende aftiteling tussen de filmpjes, wat de vaart er een beetje uit haalt, maar voor wie houdt van cinema en zijn of haar kinderen is het een eenvoudige rekensom: ‘Buurman & Buurman – Al 40 jaar beste vrienden’ mag je niet missen!

Bioscooprelease: 3 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 24 mei 2016