Bye Bye Blondie (2012)

Regie: Virginie Despentes | 97 minuten | komedie, drama | Acteurs: Emmanuelle Béart, Béatrice Dalle, Soko, Clara Ponsot, Pascal Greggory, Stomy Bugsy, Sasha Andres, Mélanie Martinez, Jean-Marc Royon, Olivia Csiky Trnka, Mata Gabin, Sophie Malnatti, Camille Chamoux, Julien Lucas, Lydia Lucnh, Coralie, Jean Cotter, Nadège Prugnard, Fantazio, Nicolas Rey

“Na ‘Baise-moi’ volgt opnieuw een pittig liefdesverhaal van Virginie Despentes, één van de meest controversiële Franse cineasten”, valt op de dvd-hoes van ‘Bye Bye Blondie’ te lezen. Hoewel feitelijk correct, schept deze mededeling toch wat verkeerde verwachtingen. Waar ‘Baise-moi’ een gewelddadig en seksueel expliciet relaas was, is ‘Bye Bye Blondie’ tamelijk tam in vergelijking. Er is geen naakt te zien, bij de seksscènes wordt “netjes” weggedraaid met de camera, en het geweld beperkt zich tot een paar laffe tikken of trappen, die vooral moeten aantonen hoe “ruig” de punkers in de jaren tachtig wel niet waren. Inhoudelijk is ‘Bye Bye Blondie’ daarnaast ook niet bepaald controversieel te noemen. Dat wil zeggen, de verhouding is niet bepaald alledaags, en Gloria (Béatrice Dalle) zelf is zeker “pittig” te noemen, maar in film(s) zijn we inmiddels wel wat gewend. ‘Bye Bye Blondie’, een bewerking van een verhaal van de regisseuse zelf, is dus een redelijk “normaal” romantisch drama. Een drama dat, vanwege de gefragmenteerde structuur en onevenwichtige karakteriseringen, helaas niet al te meeslepend is.

‘Bye Bye Blondie’ vertelt het verhaal over een (bijna) onmogelijke liefdesverhouding tussen punker Gloria en de (aanvankelijke) “vrije ziel” Frances, die elkaar tijdens hun pubertijd in een inrichting ontmoeten. Enerzijds wordt deze vroege periode belicht en anderzijds, parallel hieraan, het afzonderlijke (en later gezamenlijke) leven van de vrouwen zo’n dertig jaar later, wanneer Frances (Béart) gewoon getrouwd is (met een man) en een succesvolle baan heeft als presentatrice van een talkshow en Gloria gewoon dezelfde ruige persoon in hetzelfde milieu is gebleven, (bewust) werkloos en anarchistisch.

Verstandelijk weet de kijker (op den duur) wel dat de twee verhalen die getoond worden in elkaar verlengde liggen en over dezelfde personen gaan, maar ze voelen eigenlijk nauwelijks met elkaar verbonden. De ontmoeting tussen de twee meisjes vindt natuurlijk plaats en heeft een effectieve dramatische en emotionele lading – Gloria is kwetsbaar en afstandelijk wanneer zij wordt opgenomen (vanwege haar bijna epileptische woede-aanvallen) en in de (net zo) bijdehante Frances lijkt zij een zielverwant te hebben gevonden. De actrices Soko en Clara Ponsot slagen er ook goed in hun relatie geloofwaardig te maken.

In het “heden” echter, is het een iets ander verhaal en blijft het geheel wat mat en voorspelbaar. Van het begin af aan is het een onwaarschijnlijk stel en is het dilemma van Frances ook niet echt opzienbarend te noemen. Ze is lesbienne en voelde zich niet alleen tot Gloria zelf, maar ook haar vrije, levensstijl aangetrokken. Maar nu heeft ze in feite een masker opgezet, en haar ware aard verloochend of genegeerd. Ze heeft een respectabele baan en is getrouwd met een man, zoals het hoort. Maar bloed blijkt te kruipen waar het niet gaan kan, en ze heeft nog steeds gevoelens voor Gloria. Opvallend is misschien wel hoe haar man met al deze ontwikkelingen omgaat – Gloria komt zelfs in hetzelfde complex te wonen – maar los daarvan is het natuurlijk vrij bekende kost. En wanneer Gloria in het begin door haar vrienden wordt gewaarschuwd dat ze zich niet zal thuis voelen in de klinische, opgeklopte (sociale) omgeving van Frances – “Hier ben je een pitbull, en daar word je opgegeten” – snapt de kijker dat dit precies het geval zal zijn. En ook al doen Béart en Dalle hun best, en zorgt deze laatste voor wat welkome energie en humor in verschillende scènes, hun relatie blijft wat droog en ongeloofwaardig. Een uitdieping of directe voortzetting (zonder het grote gat ertussen) van de relatie uit het prille begin, was waarschijnlijk een beter idee geweest.

‘Bye Bye Blondie’ verschijnt vrijdag 7 september 2012 op DVD.