Cabin Fever (2002)

Regie: Eli Roth | 94 minuten | horror | Acteurs: Rider Strong, Jordan Ladd, James DeBello, Cerina Vincent, Joey Kern, Robert Harris, Arie Verveen, Hal Courtney, Matthew Helms, Richard Boone, Tim Parati, Brandon Johnson, Eli Roth

De tiener-horrorfilm ‘Cabin Fever’ is het regiedebuut van Eli Roth, waarmee hij een waardig eerbetoon aan de klassieke jaren 70 horrorfilms heeft afgeleverd. De film is dan ook niet bijster origineel qua plot. We hebben wéér te maken met een groepje vrienden die in een vakantiehuisje gaan zitten en stuk voor stuk slachtoffer worden van een dreigend element (ditmaal een vleesetend virus). Wat dat betreft brengt de films niets nieuws. Wat ‘Cabin Fever’ vooral interessant maakt zijn de talloze verwijzingen naar de horrorfilm-geschiedenis. Het is duidelijk dat Roth een groot horrorfan is en de film is dan ook een groot eerbetoon aan de klassiekers van de horror. Zo kun je duidelijk knipoogjes aantreffen naar het regiedebuut van Sam ‘Spider-Man’ Raimi’s ‘Evil Dead’, ‘Night of the Living Dead’, ‘The Texas Chain Saw Massacre’ (die recentelijk opnieuw verfilmd is) en de bij het grote publiek minder bekende ‘Deliverance’ en ‘The Last House on the Left’ (het regiedebuut van Wes ‘Scream’ Craven).

Is dat een kwalijke zaak? Nee, het maakt de film juist interessant. Tenminste…voor de liefhebber en kenner van de klassieke horrorfilm. Voor een leek is de film “gewoon weer een (tiener)horror”. Maar afgezien daarvan blijft ‘Cabin Fever’ een zeer leuke film die visueel een sfeer uitademt die doet denken aan voorgenoemde klassiekers en is de film daarom al een verademing om te zien. Kijkers met zwakke magen kunnen echter beter thuis blijven, want afgezien van het feit dat de film filmhistorisch interessant is, is ‘Cabin Fever’ ouderwets ranzig. Het virus dat de jongeren één voor één besmet is op zijn zachtst gezegd niet fijn. Het begint met een klein plekje op je lichaam maar breidt langzaam uit totdat je doodziek wordt en je huid van je botten valt.

Groot pluspunt aan de film zijn de relatief onbekende acteurs, die elk zeer goed spelen. Ook de (zwarte) humor krijgt voldoende ruimte. Maar nogmaals: wees gewaarschuwd. Er is veel bloed, veel “gore” en dat wordt, zoals het hoort in een horrorfilm, uitgebreid in beeld gebracht. Zo krijgt vooral acteur Rider Strong het zwaar te verduren. Toen hij tussen de opnames door even een wandelingetje ging maken door het bos, kwam hij een groepje dames tegen die zich wezenloos schrokken van het aanzicht van een volledig met bloed besmeurde man. Later herkenden zij hem als “die knappe acteur” uit de populaire TV-serie ‘Boy Meets World’.

Nogmaals: een aanrader voor de echte horror-freak. Maar nu willen we wel weer eens een nieuw horror-concept zien.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 26 februari 2004