Call Me: The Rise and Fall of Heidi Fleiss (2004)

Regie: Charles McDougall | 84 minuten | drama | Acteurs: Jamie-Lynn DiScala, Robert Davi, Brenda Fricker, Corbin Bernsen, Saul Rubinek, Emmanuelle Vaugier, Natassia Malthe, Harant Alianak, Crystal Balint, Tom Carey, Lisa Marie Caruk, Skerivet Daramola, Carey Feehan, Susannah Hoffman, Missy Peregrym, Julia Poole, Joannah Portman, Marlene Saunders, Brian Stollery, James Trsai, Stefanie von Pfetten, Stephen Warner

Jamie-Lynn DiScala speelt ’s werelds beroemdste madam in deze docudrama-achtige biopic, hoewel Fleiss zelf beweert dat de film totaal niet lijkt op haar leven en zij haar medewerking dus niet heeft verleend aan het maken van deze produktie. DiScala is voornamelijk bekend van haar rol als Meadow Soprano uit de succesvolle maffiaserie ‘The Sopranos’. Veel aantrekkelijker dan de echte Heidi zet ze hier toch een redelijk overtuigende rol neer. Diepgang hoef je echter niet te verwachten, ten eerste is het onderwerp niet erg diepgaand en ten tweede is en blijft het een tv-film.

Het verhaal wordt in een vlot tempo verteld en daardoor zal de kijker geboeid blijven, al voelt het wel een beetje of je een produktie over Hollywood-sterren gemaakt voor een commerciële tv-zender aan het kijken bent. De kijker die verwacht na het zien van deze film meer te weten te komen over de inhoud van het zwarte boekje van Fleiss, zal teleurgesteld zijn. Er worden geen namen genoemd anders dan Charlie Sheen, maar hij is dan ook de enige die ruiterlijk toegegeven heeft vaste klant van Heidi te zijn geweest. Er worden bedekte termen gebruikt als ‘Steve the Producer’ (een rol van Corbin Bensen), Mr. Counsellor en ‘Rockstar’. Je kunt er alleen maar naar gissen wie van Fleiss’ diensten gebruikt gemaakt heeft.

‘Call Me: The Rise and Fall of Heidi Fleiss’ is niet meer dan de titel belooft. Heidi’s jeugd wordt kort getoond, waarbij de scène waarin ze haar organisatietalent inzet voor een babysittersdienst voor de buurt het meeste opvalt in positieve (amusante) zin. De verklaring voor haar voorliefde voor oudere mannen: haar vader maakte homevideo’s van haar en haar broers en zussen, slaat kant noch wal en de scène waarin haar moeder vertelt dat haar ouders scheiden voegt ook niets toe: omdat DiScala heel veel informatie via de voice-over vertelt, had ze dat deel van haar leven net zo goed alleen kunnen vertellen. Veel achtergrondinformatie krijg je niet en al weet DiScala veel sympathie voor haar karakter op te brengen, kom je er niet achter wat er in haar omgaat.

Ivan Nagy, Heidi Fleiss’ eerste vriend die haar bij Madame Alex introduceert, wordt goed neergezet door Robert Davi, een man wiens gezicht bekender is als zijn naam. Ook Brenda Fricker, bekend van onder andere ‘Veronica Guerin’ en ‘Tara Road’ schittert in haar rol als de altijd in bed liggende Madame Alex. Verder zijn er veel beeldschone dames in bikini’s en glamouroutfits te bewonderen, waardoor de film een behoorlijke “eye candy toeslag” krijgt. Grappig detail is dat het gezicht van de bodydouble die gebruikt is in de naaktscènes met DiScala meerdere keren te zien is voor de oplettende kijker. En dat is natuurlijk nogal slordig!

Afgezien van het oppervlakkige verhaal (hoe interessant is het leven van Heidi Fleiss immers?) is ‘Call Me’ toch best een leuk tijdverdrijf, mede geholpen door de prettige verschijning van DiScala en de overige acteurs en de vaart van de film.

Monica Meijer