Campfire Tales (1991)

Regie: William Cooke, Paul Talbot | 88 minuten | horror | Acteurs: Gunnar Hansen, Robin Roberts, Tres Holton, Courtney Ballard, Lora Podell, H. Ray York, Johnny Tamblyn, Jeff Jordan, David Avin, Kevin Draine, Michael R. Smith, Terril Douglas, Bob Gonzalez, Walter Kaufmann, Paul Kaufmann, Barbara Jackson, Josh Craig, Sara Craig, Lori Tate, Lawrence E. Campbell, Harold Odom, William Cooke, F. Douglas Gore, Eric Litra, Dan Rogers, Tracy Huggins, Christine Weinberger

In deze ‘Campfire Tales’ uit 1991 maken we kennis met de jeugdige Jason, Billy en Danny die in de bossen met hun horrorboeken rond hun kampvuur zitten. Dan duikt de oudere zwerver Ralph op die bij hen komt zitten. Wanneer hij van de drie vrienden hoort dat ze wel van wat griezelen houden vertelt hij ze de nodige horrorverhalen.

The Hook
Susan en Jim gaan op stap en horen op de radio dat er een moordenaar is ontsnapt. Wanneer Susan thuiskomt blijken haar ouders vermoord in bed  te liggen. Daarna wordt de jacht op Susan en Jim geopend door de met een ijzeren haak uitgeruste moordenaar.
‘The Hook’  is een weinig origineel en relatief simpel verhaal, maar wel op meerdere fronten aansprekend vormgegeven. De nodige schrikeffecten, confrontaties en achtervolgingen die voorbijkomen maken het geslaagd. Wel komt de afsluiting wat al te simpeltjes over.

Overtoke
Chris en Larry kopen een nieuwe voorraad weed in. Ze zijn er zo van onder de indruk dat ze niet kunnen stoppen met het gebruiken ervan. Vervelende bijkomstigheid is echter wel dat het vlees van hun gezichten en lichamen begint af te vallen.
Een opnieuw op diverse punten geslaagd verhaal. Wel opnieuw wat eenvoudig, wellicht wat té, wanneer de gebeurtenissen zonder verdere verklaring of doel voorbijkomen en Chris en Larry schijnbaar onverschillig hun ondergang tegemoet gaan. Qua horror wel geslaagd bij het aanschouwen van zowel Chris en Larry’s geestelijk als fysiek verval wanneer hun loslatende ledematen en wegrottende en uiteenvallende lichamen in beeld worden gebracht.

The Fright before Xmas
De humeurige Steve komt thuis voor kerstmis. Na een ruzie met zijn moeder vermoordt hij haar om in het bezit van de erfenis te komen. Dan gaat hij naar zijn neefje en nichtje en hoort van hen verhalen over Santa Claus’ boosaardige tegenhanger ‘Satan Clause’. Hij wuift deze weg als verzinsels maar ontdekt bij thuiskomst dat er wel wat waarheid in schuilt.
Dit verhaal is op meerdere fronten geslaagd. De gewetenloze, zijn neefje en nichtje afblaffende Steve is prima weergegeven bij de uitvoering van zijn snode plannen. Al had het eerste gedeelte van dit verhaal ten opzichte van het moment dat Satan Claus in beeld komt wel wat korter gemogen. Ook geslaagde momenten wanneer het kerstfeest van dit jaar voor Steve een andere invulling krijgt dan gewoonlijk. Het muziekje bij de diverse duistere taferelen is lekker broeierig met her en der wat effectieve zwartgallige humor.

Skull & Crossbones
Een piraat en een scheepsknecht spoelen na een schipbreuk op een eiland aan. Ze ontmoeten er een ontsnapte slaaf die vertelt over een begraven schat. Ook verhaalt hij over piraten die vroeger op het eiland zijn beland maar die het niet is gelukt het te verlaten door de vloek die er op de schat ligt. De piraat doodt de slaaf en wil met de schat het eiland verlaten, maar ontdekt dat het verhaal van de slaaf toch niet zo onzinnig was als hij eerst dacht.
‘Skull & Crossbones’ is het langste en kwalitatief beste verhaal in de film, zowel qua spanning als horror. Al komt het met relatief veel gepraat wat langzaam op gang. De omgeving is sfeervol: een eiland waar in de dichte jungle het gevaar van alle kanten kan opduiken. Voor met name zombiefans  is het de moeite waard bij de taferelen die losbranden wanneer er zombies uit de golven opduiken. De diverse zombietronies komen in alle overtrokkenheid deels humoristisch maar ook dreigend over. Met ondersteuning van het nodige verdienstelijk camerawerk zijn er tal van geslaagde actietaferelen wanneer de levende doden op gewaarde wijze strompelend en rochelend de achtervolging op de piraat inzetten en die zwaardvechtend te lijf gaan.

Het omvattend verhaal, ‘Campfire Segments’ genaamd, bevat weinig tot geen horror en is er vooral om een gepaste schaars verlichte setting te scheppen voor wat komen gaat. Ook levert het een welkom weerzien op met Gunnar ‘The Texas Chainsaw Massacre – Leatherface’ Hansen op, een regelmatig opduikende verschijning in B-horrorfilms.

Verder spelen er bij deze productie wel wat minpuntjes mee. Herhaaldelijk is het een en ander onderbelicht waardoor de gebeurtenissen soms wat onduidelijk en daarmee licht storend overkomen, het beeld is niet altijd even scherp en zowel het geluid als de montage kan af en toe beter. Maar het legt niet al teveel gewicht in de schaal ten opzichte van de pluspunten die deze ‘Campfire Tales’ te bieden heeft. Meer dan verdienstelijk en aansprekend gedaan gezien het low- of bijna no-budget gehalte dat van het geheel afdruipt. Des te opvallender zijn dan ook onder andere de speciale effecten, die hoewel relatief simpel en soms iets te duidelijk nep, in geruime mate voorbij komen en die meestentijds opvallend geslaagd zijn. De nodige gore en splatter komt rijkelijk voorbij en er vallen talrijke slachtoffers.

Verder zijn er, afgezien van Gunnar Hansen, niet al te bekende namen onder de castleden aanwezig en dat het acteerwerk niet altijd even professioneel is, zowel qua gedrag van de diverse vormgegeven personages als bij de dialogen en spreektonen die voorbijkomen. Het enthousiasme van de acteurs vergoedt echter veel. In het verlengde daarvan zal ook elke rechtgeaarde horrorfan vooral de liefde voor de horror aanvoelen waarmee deze productie is gemaakt. Het levert binnen de beperkingen die de maar al te geringe financiële middelen en de niet al te grote professionaliteit van de acteurs met zich meebrengen een al met al verdienstelijke en onderhoudende B-horrorfilm op, een die voor de liefhebbers van dit soort films het nodige geslaagde entertainment oplevert.

Frans Buitendijk