Candyman: Farewell to the Flesh (1995)

Regie: Bill Condon | 93 minuten | horror | Acteurs: Tony Todd, Kelly Rowan, William O’Leary, Bill Nunn, Matt Clark, David Gianopoulos, Fay Hauser, Joshua Gibran Mayweather, Timothy Carhart, Veronica Cartwright, Caroline Barclay, Michael Bergeron

De eerste ‘Candyman’ film uit 1992 deed het niet onaardig aan de bioscoopkassa’s. Uiteraard kon een vervolg dan ook niet uitblijven. Drie jaar na de release van het eerste deel verscheen opvolger ‘Candyman II: Farewell to the Flesh’. Deze sequel kan de hoge kwaliteit van de voorganger niet vasthouden…

In ‘Candyman II: Farewell to the Flesh’ doet lerares Annie (Rowan) iets doms. Om haar leerlingen gerust te stellen, roept ze vijf keer de Candyman (Todd) aan terwijl ze in de spiegel kijkt. Dat kan niet goed gaan, want de boomlange griezel met een haak als hand en een mond vol bijen is uit op bloed. Om zichzelf te beschermen, probeert de docente te weten te komen waar de Candyman bang voor is en hoe hij gestopt kan worden.

Het grootste bezwaar van dit vervolg is dat het verhaal over de Candyman al verteld is in het eerste deel. Je weet wie hij is, hoe hij zo geworden is en wat zijn motieven zijn. Bill Condon heeft een traag verteltempo en dat resulteert in een bij vlagen zeer taaie film. De kleurloze personages en het vlakke acteerwerk zijn daar debet aan. Rowan zet een saai personage neer. Annie is een grijze muis en maakt geen karakterontwikkeling door. Todd is niet slecht, maar Condon slaagt er niet in om een dreigende sfeer op te roepen en daardoor komt het titelpersonage nergens akelig over.

‘Candyman: Farewell to the Flesh’ is een fletse, zouteloze herhalingsoefening geworden. De dreiging en claustrofobische sfeer zijn hier niet aanwezig. Condon heeft niets nieuws te vertellen. De origine van het titelpersonage wordt nu op gruwelijke wijze in beeld gebracht, maar dat is dan ook het enige echte noemenswaardige gegeven van deze film. Voor een thriller is deze productie te tam en voor een slasher te braaf en bloedeloos. Jammer.