Captain Fantastic (2016)

Recensie Captain Fantastic CinemagazineRegie: Matt Ross | 118 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Viggo Mortensen, George MacKay, Samantha Isler, Annalise Basso, Nicholas Hamilton, Shree Crooks, Charlie Shotwell, Trin Miller, Kathryn Hahn, Steve Zahn, Elijah Stevenson, Teddy Van Ee, Erin Moriarty, Missi Pyle, Frank Langella, Ann Dowd, Galen Osier, Hannah Horton, Res Young, Thomas Brophy, Mike Miller, Greg Crooks, Louis Hobson

Het klinkt allemaal reuze romantisch. Een gezinnetje (hippie Ben en zijn zes kinderen) dat zich terugtrekt in de ruige bossen van de Amerikaanse staat Washington. Een gezin dat zijn eigen eten verbouwt, zichzelf onderwijst en zich in de avonduren amuseert met literatuur en het maken van muziek. Een gezin als de Zwitserse familie Robinson, maar dan met socialistische idealen in plaats van de christelijke van de Robinsons.

Romantisch dus? Vergeet het maar. In de eerste vijf minuten van komisch drama ‘Captain Fantastic’ zien we hoe een levend hert de keel wordt doorgesneden waarna diens ingewanden worden verwijderd. Niet veel later zien we hoe de kinderen een soort overlevingstraining krijgen waarbij een botbreuk onvermijdelijk lijkt. Want leven in de natuur is nu eenmaal leven in de natuur.

De opvoeding van de kinderen bestaat niet alleen uit harde fysieke training, maar vader Ben leert zijn kroost ook zelfstandig na te denken. Bovendien bestaat de literatuur die de kinderen moeten lezen niet uit flutromannetjes maar uit uitdagend werk als ‘Middlemarch’ en ‘De gebroeders Karamazov’. Zodoende staan de kinderen enerzijds verstandelijk hun mannetje, anderzijds hebben ze door hun liefdevolle en beschermde opvoeding hun kinderlijke puurheid behouden. En dat maakt ze enorm aandoenlijk. Het kost dan ook geen enkele moeite om een band te krijgen met die prachtige, enigszins wereldvreemde kinderen.

Wanneer de film een half uur oud is, verlaten we de bossen en gaan we met het gezin in een bejaarde bus op een road trip naar New Mexico. Omdat we ons in het eerste deel hebben verplaatst in de wereld van de gezinsleden, bekijken we de buitenwereld met hún ogen en zien we pas hoe bizar sommige fenomenen zijn, van christelijke begrafenissen tot Wallmart. Tegelijk begrijpen we dat hun onorthodoxe opvoeding de kinderen gruwelijk kwetsbaar heeft gemaakt voor de echte wereld.

Klinkt dit allemaal heel serieus? Vrees niet, ‘Captain Fantastic’ kent een fijne afwisseling van drama, humor en (intelligente) maatschappijkritiek. Als ‘Little Miss Sunshine’ met een Occupy-sausje. Een film met onalledaagse ideeën en dilemma’s. Want wie viert er nou Noam Chomsky Day? En wie staat er bij stil dat het doodmaken van een hert zoveel eenvoudiger is dan het doodmaken van een schaap? En in welk gezin wordt er nou Esperanto gesproken?

‘Captain Fantastic’ is een intelligente, warme en originele film, waarin rauwe emoties en hevige gezinsproblematiek worden afgewisseld met prachtig intieme scènes en bizarre belevenissen. Waarbij geweldig wordt geacteerd, vooral door Viggo Mortensen, Samantha Isler en Nicholas Hamilton. Met schitterende beelden van het ruige Amerika en (sporadisch) schitterende muziek, waaronder een hemelse cover van ‘Sweet Child of Mine’.  Een film dus om een beetje verliefd op te worden.

Bioscooprelease: 1 september 2016
DVD- en blu-ray-release: 17 februari 2017