Captain Nova (2021)

Recensie Captain Nova CinemagazineRegie: Maurice Trouwborst | 86 minuten | science fiction, familie | Acteurs: Kika van de Vijver, Marouane Meftah, Anniek Pheifer, Hannah van Lunteren, Joep Vermolen, Ergun Simsek, Ricky Koole, Ricky Koole, Pierre Bokma, Harry van Rijthoven, Peter van de Witte, Yentl Schieman

Het gaat niet goed met de aarde. In 2050 is het zo ongeveer afgelopen. We hebben de aarde uitgeput, wat overgebleven is, is zand en hitte. De Nederlandse jeugdscience-fiction film ‘Captain Nova’ begint in dit doemscenario: met minimale middelen zet regisseur Maurice Trouwborst een wereld neer die zo uit ‘Blade Runner 2049’ kan komen. Het scheelt dan ook maar één jaar… We zien gevechtspilote Nova voorzichtig rondlopen, maar de metertjes op haar arm slaan uit en ze moet snel naar binnen. Er rest nog maar één optie; het plan is dat zij teruggaat in de tijd naar 2025. Dit is het jaar dat het tij nog gekeerd kan worden.

Vergezeld van een vriendelijk, maar nog geen humor herkennend robotje ADD, vliegt Nova terug in de tijd, maar waar zij en haar onderzoeksteam geen rekening mee heeft gehouden is een belangrijke bijwerking. Ze komt weliswaar in het juiste jaar terecht – 2025 -, maar ze heeft daardoor ook de leeftijd die ze toen had. De 37-jarige wetenschapster is weer 12 jaar oud. Dat ze bewusteloos raakt bij de crash van de capsule is natuurlijk ook geen pretje; maar gelukkig is Nas op zijn quad getuige van de crash. ADD haalt hem erbij omdat hij hoopt dat Nas hulp kan bieden, maar wanneer Nas de bewusteloze Nova in een verlaten fabriek in veiligheid heeft gebracht, krijgt ADD door dat Nas geen dokter is – hallo, hij is een tiener! ADD stuurt hem weg, maar Nas is vastbesloten en nieuwsgierig genoeg om Nova verder te helpen. Omdat ondertussen ook de veiligheidsdienst achter de piloot van de gecrashte capsule aan zit, besluit Nas samen met Nova de auto van Claire, hoofd-onderzoeker bij defensie, te stelen en Nova zo verder op weg te helpen met haar missie.

‘Captain Nova’ duurt nog geen anderhalf uur en had geen Hollywood-budget, maar elke minuut en elke euro is benut om een spannend en geloofwaardig verhaal neer te zetten. Het scenario neemt de doelgroep zeer serieus: geen overdreven slechteriken hier, geen megalomane industrieel die om de wereldmacht in handen te krijgen verkeerde beslissingen neemt met desastreuze gevolgen. De film maakt heel duidelijk dat er bij de milieuramp geen één schuldige aan te wijzen is; het is een optelsom van foutieve keuzes. Een briljante ingeving is ook de freezegun van Nova; zo kan ze tegenstanders wél uitschakelen, maar er vloeit geen bloed. Het heeft ook een diepere betekenis; in de film wordt wel gekscherend gezegd dat de slachtoffers tijdens hun rustpauze even kunnen nadenken over hun leven, hun carrière en zo, maar hebben we eigenlijk allemaal niet zo’n pauzeknop nodig om ons te realiseren wat voor invloed onze acties hebben op de medemens, en in het licht van het voortbestaan van de aarde gezien, het milieu?

Dikke pluim ook voor de casting; de debuterende Kika van de Vijver is een geweldige heldin en heel overtuigend als koelbloedige 37-jarige in het lichaam van een jonge tiener met een missie van levensbelang. Haar tegenspeelster Marouane Meftah is ook fantastisch; zijn ongeloof en onbegrip slaat op precies het juiste moment om naar nieuwsgierigheid en vastberadenheid en je sluit hem direct in je hart. Ook de bijrollen zijn fijn, met een geloofwaardige Hannah van Lunteren (Claire) en een erg grappige Joep Vermolen als haar assistent.

‘Captain Nova’ is een spannend avontuur, met een belangrijke boodschap die subtiel in het verhaal verweven is. Goed geacteerd en geproduceerd, deze film heeft alle poppetjes, middelen en het hart op de juiste plaats. Deze film verdient een groot publiek.

Bioscooprelease: 1 december 2021
DVD-release: 23 februari 2022