Captain Phillips (2013)

Regie: Paul Greengrass | 113 minuten | actie, avontuur, drama, misdaad, biografie, thriller | Acteurs: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, Catherine Keener, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey, Yul Vazquez

In de beklemmende film van Paul Greengrass, ‘Captain Phillips’, wordt een containerschip met zijn bemanning het toneel van waargebeurd wereldnieuws nadat vier Somalische mannen het schip enteren vanuit hun kleine bootjes, gewapend met machinegeweren en hun zinnen gezet op miljoenen dollars losgeld.

De zee is kalm als kapitein Richard Phillips in de stuurhut van de Maersk Alabama uitkijkt over de oceaan. Hij checkt de radar en tot zijn verbazing ziet hij twee kleine stipjes met een grote snelheid naderen. Zijn co-kapitein doet het af als onschuldige vissers, maar Phillips is er niet gerust op. Integendeel. Plichtmatig meldt hij zijn vermoedens aan het hoofdkantoor en de beveiliging en zij adviseren om de krachtige sproeiers aan te zetten als de naderende bootjes vijandige bijbedoelingen mocht hebben.

Met zijn walkie talkie licht hij de bemanning in over de situatie en hij sommeert ze om zich in groepen te verschuilen in het laagste deel van de machinekamer. Met lede ogen ziet Phillips aan dat de gewapende mannen een maas in het net van de sproeikoppen hebben gevonden en met een ladder klimmen ze aan boord. De entering is een feit en de piraten, onder invloed van khat, laten zich niet zomaar verjagen van het containerschip van Captain Phillips.

Rauwe handgeschoten beelden zijn regisseur Paul Greengrass niet vreemd. Met zijn succesvolle producties als ‘United 93’ en ‘The Bourne Supremacy’ wist hij met deze schokkerige filmtechniek de kijker mee te zuigen in angst en paniek. Alsof je er zelf bij bent, is zijn uitgangspunt. Deze extra belevenis is ook zeer sterk voelbaar in ‘Captain Phillips’, een verfilming van het boek ‘A Captain’s Duty: Somali Pirates, Navy SEALS, and Dangerous Days at Sea’. Met zijn New England accent weet Tom Hanks (‘Cast Away’) een totaal nieuw personage te creëren die op geen enkele wijze doet denken aan andere rollen. Zijn kalmte en bezorgdheid om zijn bemanning tijdens de gijzeling werkt als accelerator voor ‘Captain Phillips’. Menselijkheid in tijden van crisis. Richard Phillips is geen held, hij probeert enkel te overleven en de gijzeling tot een zo goed mogelijk einde te brengen. Naast Tom Hanks zien we Barkhad Adhi als Muse, leider van het piratenteam. Met zijn knokige lichaam, holle ogen en gebrekkig engels zorgt hij voor een waarheidsgetrouwe dimensie in de clash tussen armoede en westerse welvaart.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 21 november 2013
VOD-release: 21 maart 2014