Captive State (2019)

Recensie Captive State CinemagazineRegie: Rupert Wyatt | 110 minuten | actie, avontuur | Acteurs: John Goodman, Ashton Sanders, Jonathan Majors, Vera Farmiga, Kevin Dunn, James Ransone, Alan Ruck, Madeline Brewer, Machine Gun Kelly, Kevin J. O’Connor, Ben Daniels, Caitlin Ewald, Lawrence Grimm, Guy Van Swearingen, Elena Marisa Flores, D.B. Sweeney

‘Captive State’ van regisseur Rupert Wyatt (‘Rise of the Planet of the Apes’) staat voor actie, avontuur en drama. Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde. Het is een intrigerende mix van stijlen. Science fiction, politieke thriller? Ja, ‘Arrival’ meets ‘Armageddon’ of ‘District 9’ dat vreemd gaat met ‘1984’. Geen gemakkelijke kost en de sombere, donkere tonen staan niet voor ‘popcornvermaak’. Het verhaal? Chicago, negen jaar na een invasie van aliens. Zij zijn inmiddels de wetgevende macht, de zogenaamde ‘Legislators’. Er zijn collaborateurs en dissidenten, zeg maar the haves en the have nots. The have nots proberen verzet te plegen en the haves (politici/politie-apparaat) moeten rapporteren aan het totalitaire, alien regime dat ondergronds zetelt.

John Goodman (al eerder werkend met Wyatt in ‘The Gambler’ uit 2014) steelt de acterende show als politie-inspecteur die de rebellerende cel in kaart probeert te brengen. Twee broers, de jonge Gabriel (een uitstekende Ashton Sanders) en de gelouterde Rafe (Jonathan Majors) en hun diverse kompanen, proberen het regime van binnenuit uit te hollen. Ieder met zijn/haar eigen taak en talent. Maar omdat elke bewoner van Chicago een GPS-tracker in zijn nek heeft, wordt elke stap van eenieder door big brothers met camera’s gevolgd. We zien hoe inventief de rebellen zich hieraan proberen te onttrekken. We zien ook een niet verwachte plottwist. Tot aan die tijd is het puzzelen: hoe, wat, waarom, wie? Hoe zit het nou? Kortom: concentratie vanaf het wat sobere begin is vereist, maar dan krijg je een film voorgeschoteld die nasiddert en tot nadenken stemt. Met prettige bijrollen van onder andere Alan Ruck (‘Twister’, ‘Speed’), Ben Daniels (‘The Crown’) en Vera Farmiga (‘The Departed’, ‘Orphan’).

Hoewel er maar weinig ‘alien activity’ te zien is in ‘Captive State’, zijn de schaarse momenten waarin ze opduiken wel heel sterk. De aliens zelf zijn uniek vormgegeven, een plusje voor een film die het met een beperkt budget van 25 miljoen dollar moest doen.
‘Captive State’ laat gewone mensen zien die – ondanks alles – de wapens opnemen tegen het systeem. Vrijheid als groot goed te midden van corrupte politici, rijk versus arm en exploitatie. Nogmaals, het duurt even voordat de film zich ontvouwt, door zijn vele eendimensionale karakters, maar al met al is het ‘very captivating’ (zeer boeiend).

Een origineel werkje van Wyatt, met een hypnotiserende filmscore en een intrigerende verhaallijn. Los de puzzel op of niet. Hoe dan ook: een bijzondere filmervaring!

Ruud Stift

DVD-release: 2 september 2020