Caramel – Sukkar banat (2007)

Regie: Nadine Labaki | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Nadine Labaki, Yasmine Al Masri, Joanna Moukarzel, Gisèle Aouad, Adel Karam, Siham Haddad, Aziza Semaan, Fatme Safa, Dimitri Stancofski, Fadia Stella, Ismail Antar

In de openingsscènes van de film zien we meteen al waar de Caramel uit de titel op slaat. In rijke en sfeervolle kleuren en bijkans hongerig makend wordt caramel gemaakt. Caramel is echter niet alleen een zoet ingrediënt voor gerechten. In de salon is caramel een belangrijk kleverig goedje dat gebruikt wordt om te ontharen.

Het verhaal speelt zich af in een beauty salon in Beiroet (Libanon). In een klein en relatief eenvoudig gehouden verhaal zien we hoe vijf vrouwen van uiteenlopende leeftijd en achtergrond elkaar daar steeds ontmoeten en de dingen bespreken die hen dagelijks bezighouden.

Layale, een mooie Christelijke vrouw van 30, is eigenares van de salon. Zij is nog ongetrouwd, woont daarom traditioneel nog bij haar ouders, maar heeft ook een verhouding met een getrouwde man. Toch wil zij haar familie niet teleurstellen. Een mooie rol van Nadine Labaki, tevens de regisseuse. Schoonheidsspecialiste Nisrine is moslima en staat op het punt om te trouwen. Ze is stil en introvert. Is ze werkelijk zo onschuldig en een lief klein meisje als we denken? Jamale is een cliënte en vecht tegen het ouder worden. Ze komt in de menopauze en heeft het daar heel erg moeilijk mee. Zij is erg extravert en wil graag actrice worden zodat het leven weer glans voor haar kan hebben. Rose is een naaister en woont naast de salon. Zij is nooit getrouwd omdat ze de zorg voor haar zuster op zich nam. Zij ontmoet een man en is verliefd, maar laat haar kans op zijn liefde voorbijgaan en offert zich op voor de zorg voor haar zuster.

In de film wordt tevens milde kritiek geleverd op de traditionele waarden en opvattingen in – in dit geval – het Midden Oosten. De vrouwen hebben in het hedendaagse moderne Beiroet te maken met de ‘fricties’ tussen het traditionele oosterse systeem en de moderne westerse emancipatiestrijd. Beiroet lijkt een moderne stad, maar de traditie is nog sterk aanwezig.

‘Caramel’ kent veel momenten met humor en milde zelfspot. Zij moeten voortdurend laveren om hun leven in te vullen op de manier zoals zij dat zelf willen. De druk van de tradities is voortdurend aanwezig. In de film is gewerkt met hoofdzakelijk niet-professionele acteurs. De acteerprestaties komen zeer dicht bij de dagelijkse realiteit. De personages zijn zonder meer geloofwaardig. De film is geschoten in kleurige, sfeervolle beelden en wordt ondersteund door prima muziek.

Luchtig, maar toch voldoende inhoud. Mild kritisch, maar vooral amusant door de milde zelfspot. Aangenaam om naar te kijken, een echte feel good movie.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 17 januari 2008