Cargo (2017)

Recensie Cargo CinemagazineRegie: Gilles Coulier | 91 minuten | drama | Acteurs: Sam Louwyck, Wim Willaert, Sebastien Dewaele, Josse De Pauw, Wennie De Ruyck, Gilles De Schryver, Koen De Sutter, Mieke Dobbels, Luc Dufourmont, Roda Fawaz, Mathias Sercu, Roland Van Campenhout, Chiel Vande Vyvere, Miguel Martins

In dit sfeervolle drama met zwijgzame vissermannen die lijken op de zanger van Triggerfinger, is het ijzig lang wachten op een explosie van Jean (Sam Louwyck), hoofd van een familiebedrijf dat wordt getroffen door een ongeluk op zee, waardoor vader in coma raakt en de firma moet worden verkocht. Er gebeurt hoegenaamd niets meer in ‘Cargo’, maar dat is niet het punt. De film is een emotionele reis met de hoofdfiguur. Jean heeft een zoon (Chiel Vande Vyvere) die hij schijnbaar alleen opvoedt, broer Francis (Wim Willaert) heeft een geheime minnaar, het enige dat opvalt is dat er geen vrouwen voorkomen in ‘Cargo’. Maar dat komt de speciale sfeer alleen maar ten goede.

De hele film lijkt zich in het schemerdonker af te spelen, alsof het leven zelf een trip door het halfduister is. Wachten op Godot voor mensen met een voorbestemde missie: werken of sterven. Jean is een authentieke hoofdfiguur, de witte hardwerkende man die door de tijd wordt ingehaald. Een man die zo hard kan zwijgen dat je alleen nog maar achtergrondgeluiden hoort, zoals in een scène waarin hij secondenlang voor zich uitstaart vanachter het stuur van een vrachtwagen. Dat is ook de verdienste van debuterend regisseur en scenarist Gilles Coulier, die met ‘Cargo’ de scenarioprijs won op het Internationaal Filmfestival van Thessaloniki.

Het scenario is geeneens het sterkste punt van ‘Cargo’. Toegegeven, er is zwart-witfotografie die een vergelijkbaar effect zou bereiken in de portrettering van deze Oostendse vissersgemeenschap, maar de miezerige sfeer die van deze statische levens afstraalt kan met bewegend beeld en geluid (sappig West-Vlaams) nog versterkt worden. ‘Cargo’ heeft niet alleen een documentair karakter, daarvoor is de stemmige soundtrack van Liesa Van der Aa en het spel van Louwyck (Windman uit ‘Any Way the Wind Blows’) te sterk aanwezig. Speel maar eens iemand die zowel trots, lethargisch als wanhopig is, en toch overeind blijft. Louwyck doet het.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 28 september 2017
VOD-release: 15 februari 2018