Carlo (2004)

Regie: Michaël R. Roskam | 15 minuten | actie, drama, thriller, komedie | Acteurs: Hans Knaepen, Johan Vanswijgenhoven, Olivier Bony, Fabrice Boutique, François Brice, Maarten Cuppers, Jo Esmat-Theunis, Katleen Everaerts, Sam Louwyck, Tibo Vandenborre, Michael R. Roskam, Erico Salamone

Dat je in minder dan een kwartier tijd een alleraardigst verhaal kan vertellen, weet regisseur Michaël R. Roskam als geen ander. De man achter het indrukwekkende ‘Rundskop’, maakte de kortfilm ‘Carlo’ als vingeroefening. Het resultaat is even geniaal als geslaagd.

Nicky heeft de pech dat zijn beide benen gebroken zijn. Op zich al heel pijnlijk en vervelend, maar helemaal sneu als je voetbalvrienden op je rekenen. Ten einde raad vraagt de geblesseerde sporter zijn neef Carlo om voor hem in te vallen. De neef stemt toe en wacht op het busje dat hem naar het voetbalveld brengt. Per ongeluk stapt hij in de verkeerde wagen en belandt hij bij een stel gangsters. Deze lieden zijn niet van plan om een balletje te trappen en Carlo ontdekt dat hij in een uiterst netelige situatie is beland.

‘Carlo’ is een vermakelijke kortfilm met veel vaart. De Vlaamse tongval is een genot om naar te luisteren en de verschillende dialecten (zangerig Limburgs en agressief plat Waals) zorgen voor een aparte sfeer. Het klinkt grappig, maar is geen gimmick. De dialecten komen de sfeer en authenticiteit van de film ten goede. De cast acteert degelijk. Het is knap dat Roskam een vloeiende mix van actie, drama, humor en tragiek in zijn kortfilm weet te stoppen. Ook heeft de regisseur oog voor detail en gebruikt hij opwindende camerastandpunten, zodat je direct in het verhaal gezogen wordt.

Deze kortfilm heeft de allure van een volwaardige speelfilm. Wie van ‘Rundskop’ heeft genoten, zal deze film ook weten te waarderen.