Carmen & Lola – Carmen y Lola (2018)

Recensie Carmen & Lola CinemagazineRegie: Arantxa Echevarría | 103 minuten | drama | Acteurs: Zaira Romero, Rosy Rodríguez, Moreno Borja, Rafaela León, Carolina Yuste, Antonio Heredia, Susana Campos, Juan José Jiménez, Lucas Heredia, Jacqueline Jiménez, Carolina África Martín, Sandra Toral, Javier I. Bustamente, Rosario Campos

‘Carmen & Lola’ speelt zich af in een Romagemeenschap in Madrid. Tradities, normen en waarden zijn in deze minimaatschappij sterk verankerd. De 21ste eeuw lijkt nauwelijks vat te hebben op de mensen; al kleden de meisjes zich modern en hebben sommige jongeren een mobiele telefoon (zonder dat vaders het weten). De zeventienjarige Carmen (Rosy Rodríguez) is zo’n traditioneel ingesteld meisje. Ze weet wat er van haar verwacht wordt: trouwen, voor haar man zorgen en kinderen krijgen. Wellicht kan ze nog als kapper ergens aan het werk, maar veel verder reiken haar dromen niet. Tot haar verloving mag ze nog niet echt omgaan met Rafa, maar het uitbundige feest is al gepland.

De zestienjarige Lola (Zaira Romero) is iets rebelser. Ze is serieus met haar school bezig en droomt van een carrière als lerares. Haar fantasie kan ze kwijt in haar kunst: ze is graffiti-kunstenaar. Ook haar (ongeletterde) ouders hameren op het feit dat ze aan haar toekomst moet denken. Er zijn genoeg leuke gitano’s in de kerk, moet ze zich niet eens verloven? Maar Lola weet al dat ze niet op jongens valt. In een internetcafé onderzoekt ze stiekem haar verlangens. Dan ontmoeten de twee jonge vrouwen elkaar op de markt waar ze allebei hun vaders helpen in de kraam. Voor Lola is het instant liefde, voor Carmen het begin van een leuke vriendschap. Toevallig is Lola de nicht van haar aanstaande verloofde, hoe leuk is het om al iemand van zijn familie te kennen en daar samen stiekem sigaretjes mee te roken?

Natuurlijk duurt het niet lang voor de verlegen, introverte Lola haar gevoelens kenbaar maakt aan Carmen. Carmens reactie is in niets die waarop Lola hoopte. Toch volgt ‘Carmen & Lola’ daarna een bekend patroon. Nergens wordt de kijker op een dwaalspoor gebracht; je weet dat de liefde van de twee – hoe oprecht en voorbestemd ook – door vrijwel iedereen in hun omgeving veroordeeld zal worden en dat de repercussies desastreus zullen zijn. Dit speelfilmdebuut van documentairemaakster Arantxa Echevarría lijkt in veel opzichten daarbij op het Keniaanse ‘Rafiki’, dat vrijwel tegelijkertijd in première ging op het Cannes Filmfestival in 2018 en dat ook ging over twee verliefde jonge vrouwen wiens liefde niet geaccepteerd werd door de gemeenschap. Echevarría maakt haar punt met iets minder geweld dan haar Keniaanse collega, maar de tranen zijn even zout en de bijna volledig uit amateurs bestaande cast maakt erg veel indruk.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 13 juni 2019