Cartouche – Swords of Blood (1962)

Regie: Philippe De Broca | 110 minuten | actie, drama, komedie, avontuur, romantiek | Acteurs: Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Jess Hahn, Marcel Dalio, Jean Rochefort, Philippe Lemaire, Noël Roquevert, Odile Versois, Jacques Charon, Lucien Raimbourg, Jacques Balutin, Pierre Repp, Jacques Hilling, Paul Préboist, René Marlic

‘Cartouche’ (‘Swords of Blood’) klinkt misschien vrij heftig, en er gaan wel degelijk wat mensen dood – al dan niet met letterlijk bloedvergieten – maar het is vooral een luchtige, vermakelijke avonturenfilm waarin Belmondo een leuke rol heeft als zwaardvechtende vrijbuiter die als een soort kruising tussen Zorro en Robin Hood al zwaardvechtend de rijken besteelt en, tenminste voor een deel, opkomt voor de armen en weerlozen in de samenleving. Voor het andere deel geniet hij gewoon zelf van alle prullaria die hij weet te verzamelen en bovenal van het vrouwelijke schoon dat hij links en rechts tegenkomt. Het blijft een beetje een flierefluiter en charmeur en dat hij daardoor op weg naar de top – en weer terug naar beneden – dan enkele dubieuze keuzes maakt, is bijna onvermijdelijk.

De hoofdrol van Cartouche wordt gespeeld door niemand minder dan Jean-Paul Belmondo, ster van de Nouvelle Vague, met name door de belangrijke film ‘À bout de souffle’ van Jean-Luc Godard, die alle continuïteitsregels van de cinema aan zijn laars lapte en het publiek verwarde en prikkelde met een filmisch eigenwijze vertelling. Dit keer geen artistiek moeilijk werk, maar een semi-romantisch avontuur vol heldendaden, zwaardgevechten, en schone jonkvrouwen. Belmondo is een charmante held in de film, die een prettig tempo heeft en afwisselend actievol en humoristisch is. Zo loopt Belmondo met zijn twee maten als een paar jokers op een slagveld in de rondte, waar links en rechts soldaten worden doodgeschoten, maar zij wonderbaarlijk genoeg niet worden geraakt. Even later liggen ze onder een struikje terwijl er zich boven hun hoofd zware gevechten plaatsvinden en er af en toe een vaandel uit de handen van de desbetreffende drager voor de neuzen van de mannen valt. “Hé, is dat er één van ons?” roepen ze onverschillig.

Maar de humor wordt ook regelmatig gecombineerd met de zwaardgevechten, die soms een beetje doen denken aan de films van Bud Spencer en Terrence Hill, waarbij Belmondo uiteraard de lichtvoetige Hill is en zijn maatje La Douceur (Jess Hahn) de onverwoestbare Hill-figuur is, die met houten balken wordt geslagen maar geen krimp geeft. Belmondo is prima gecast als de charmante degenkunstenaar, wat het soms chaotische en vreemde wendingen bevattende verhaal aardig kan compenseren. Zo lijkt het verhaal in eerste instantie uit te gaan lopen op een confrontatie tussen de held van de armen en vrijgevochten mensen en de corrupte, hautaine regeringsleiders, maar in de derde akte wil Cartouche met alle geweld achter de oninteressante Madame de Ferrussac aan, de vrouw van zijn vijand, niet zozeer om zijn vijand dwars te zitten, maar kennelijk omdat hij verliefd op haar is. Het is een beetje een wazig gedeelte die weinig goeds doet voor de sympathie die de kijker heeft voor Cartouche en de centrale thematiek van de film een beetje laat liggen. Immers, zijn nobele principes lijken nu minder belangrijk, en hij heeft al vroeg in de film kennisgemaakt met de onovertrefbare Claudia Cardinale als Vénus. Ze is lief, trouw, beeldschoon, en kan goed uit de voeten met een stel pistolen. Wat wil een man nog meer? Maar Cartouche vindt het wel een goed idee om haar, tamelijk openlijk, te bedriegen of jaloers te maken met zijn avances richting de bewuste Madame.

Het verhaal begint daar dus helaas wat te zwabberen, met een wat ongemakkelijke driehoeksrelatie die van geen enkele kant op iets productiefs uitloopt. Ook een bevredigende confrontatie met de schurk blijft uit. Toch, wat overblijft is een goeddeels erg vermakelijke en ongecompliceerde avonturenfilm met een perfect gecaste Belmondo en een betoverende Cardinale. Dat is aanbeveling genoeg om de film eens een kans te gunnen.