Cas & Dylan (2013)

Regie: Jason Priestley | 90 minuten | komedie, drama | Acteurs: Tatiana Maslany, Richard Dreyfuss, Aaron Poole, Jayne Eastwood, Eric Peterson, Natalie Radford, Cliff Saunders, Marty Adams, Christopher Cordell, Corinne Conley, Misha Rasaiah, Jee-Yun Lee, Jessie Gabe, Stuart Clow, Brian Nettlefold

Jack Lemmon en Walter Matthau, kent u dat duo nog? The Odd Couple? Regisseur Jason Priestley (inderdaad, van “Beverly Hills, 90210”) haalde voor ‘Cas & Dylan’ met ‘grumpy old ager’ Richard Dreyfuss en de jonge, spring in het veld Tatiana Maslany (uit “Orange is the New Black”) ook een odd couple in huis. Een zeer odd couple. Een vreemd duo dat een road trip onderneemt en voor elkaar een ‘zonnestraaltje blijkt te zijn’.

Even recapituleren: Dr. Cas Pepper (Dreyfuss) is al dertig jaar werkzaam als dokter en blijkt zelf terminaal (kwaadaardige hersentumor, inoperabel) te zijn. Zijn sidekick op weg vanuit het Canadese Winnipeg naar eerste thuisbasis Vancouver is de 22-jarige energieke schrijfster DyLan Morgan. Met onderweg een paar avonturen, maar het wil allemaal niet beklijven. Helaas, vooral Tatiana (Dylan) doet erg haar best en komt overtuigend over, maar Dreyfuss blijft hangen in zijn ‘old routine’. Tekstueel valt er ook weinig te beleven.

De jonge uitbundige Dylan werpt zich op als tekstschrijver als Cas een writer’s block heeft met betrekking tot het schrijven van zijn afscheidsbrief. “Wat is het thema?” vraagt ze. Het antwoord van de dokter: “Death.” Doods is inderdaad de juiste bewoording van wat we tot op dat moment gezien hebben.

Komedie? Nah, niet echt. Er valt weinig tot niets te lachen. Of je moet de naamgrap ‘Dr. Pepper’ hilarisch vinden, want daar blijft het humoristische niveau van deze film wel steken. Drama? Ja, een drama van een film die het veel bewandelde pad van de roadmovie wel heel erg veel geweld aan doet. Pas op het einde is de emotie echt, maar daar moeten we voor te lang op wachten.

De wervende tekst die de film samenvat luidt: “He wanted a peaceful trip. He got her instead.” Gelukkig maar, want de boel een beetje opporren kan geen kwaad. Helaas gaat dat in ‘Cas & Dylan’ zelfs zo ver dat we senior acteur Dreyfuss onder invloed van XTC en met een witte pruik op als een hond horen huilen in een oranje VW cabriolet. Volkomen onnodig, maar waarschijnlijk wilde Priestley de boel nog even extra dik aanzetten. Het oudje wat in zijn laatste dagen nog gek doet en weer heel even tot leven komt…

De Amerikanen kennen ook een ander spreekwoord: too little, too late. Pas op het laatste moment komt het ware drama boven drijven. Maar, zoals al eerder vastgesteld, te weinig en te laat. Of dit regiedebuut van meneer Priestley een vervolg krijgt? Op basis van het voorgeschotelde in ‘Cas & Dylan’ zal de ware filmfan daar niet op hopen. Als zelfs een gerenommeerd acteur als Dreyfuss verzuipt in goedbedoeld maar amper interessant? He wanted a good director and a less cheesy script. He got neither!

Ruud Stift

Waardering: 1.5

DVD-release: 19 mei 2015