Casablanca Beats – Haut et fort (2021)

Recensie Casablanca Beats CinemagazineRegie: Nabil Ayouch | 101 minuten | drama | Acteurs: Anas Basbousi, Ismail Adouab, Zineb Boujemaa, Meryem Nekkach, Nouhaila Arif, Abdelilah Basbousi, Mehdi Razzouk, Amina Kannan, Samah Baricou, Soufiane Belali, Maha Menan, Marwa Kniniche

In de wijk Sidi Moumen van de Marokkaanse stad Casablanca begint ex-rapper Anas (Anas Basbousi) aan een nieuwe baan. In jongerencultuurcentrum Positive School wil hij zijn kennis over rap en hiphop overbrengen aan een groep enthousiaste jongeren. ‘Casablanca Beats’ van Nabil Ayouch volgt de leraar en zijn studenten, op een manier die we kennen van films als ‘Dead Poet’s Society’, ‘School of Rock’ en ‘Entre les murs’.

Wanneer de eerste twee kinderen hun zelfgeschreven raps voordragen, brandt Anas deze genadeloos af, zelfs tot huilens toe van zijn leerling. Hij predikt respect en geweldloosheid, en drukt de jongeren op het hart dat er een echte boodschap in hun teksten moet zitten.

Hoewel dit sterke begin doet vermoeden dat er een voorspelbare ontwikkeling volgt, maakt de film dat niet helemaal waar. Anas blijft licht-kritisch, maar zoveel beter dan die eerste teksten worden de raps onder zijn bezielende leiding niet. Het is gek dat hij ineens een stuk enthousiaster is over zijn leerlingen, zonder dat daar een directe aanleiding voor is.

Toch is ‘Casablanca Beats’ een film die makkelijk wegkijkt. De discussies tussen de gepassioneerde leerlingen voelen authentiek en deze jongeren – allemaal non professionele acteurs – hebben daadwerkelijk iets te zeggen over de cultuur en maatschappij waarin ze opgroeien. Religie vormt een belangrijk onderdeel van hun leven, en ook de onderdrukking van vrouwen is een geliefd gespreksonderwerp. Daarnaast zijn deze jongeren gewoonweg goed gecast: het charisma druipt er vanaf en het is geen straf om in hun gezelschap te vertoeven.

We krijgen af en toe een vluchtige kijk in het leven van enkele verschillende jongeren doordat de camera letterlijk met ze mee naar huis gaat, zodat een iets completer beeld gevormd wordt, maar echt de diepte in gaat Ayouch niet. Jammer wel, want sommige verhalen verdienen meer schermtijd en hierdoor zijn er veel onafgemaakte of niet bevredigende plotlijntjes. Dat valt nog meer op bij de scènes met Anas. Omdat we hem na werktijd alleen meer op straat zien, is de logische conclusie dat hij in zijn auto leeft, maar waarom wordt niet duidelijk.

‘Casablanca Beats’ vertelt niet het uitgekauwde verhaal over een leraar die tegen alle verwachtingen in het beste uit zijn aanvankelijk kansloze studenten haalt, maar met alle goede bedoelingen van de regisseur is het eindprodukt toch niet de klassieker in de dop die het had kunnen zijn.

Bioscooprelease: 25 augustus 2022