Casanova (2005)

Regie: Lasse Hallström | 108 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Heath Ledger, Sienna Miller, Jeremy Irons, Oliver Platt, Lena Olin, Omid Djalili, Stephen Greif, Ken Stott, Helen McCrory, Leigh Lawson, Tim McInnerny, Charlie Cox, Natalie Dormer, Philip Davis, Paddy Ward

Dames pas op: de legendarische Casanova is herrezen! Niemand minder dan Hollywood-hunk Heath Ledger geeft gestalte aan deze historische verleider, en met succes.

Maar wie was Casanova eigenlijk precies? Giacomo Casanova was een groot historisch figuur die begin 18e eeuw leefde in Venetië. Hij was onder andere avonturier en mathematicus en werd schatrijk door een loterij te beginnen in Frankrijk. Maar zoals al zijn successen duurde dit niet lang; eind 18e eeuw stierf hij als arme bibliothecaris. Casanova reisde veel door Europa in zijn leven, hij ontmoette vele beroemdheden – onder andere Paus Clemens XIII, Catharina de Grote en Voltaire – en zorgde voor nog meer schandalen. Hij dankt zijn bekendheid vandaag de dag aan zijn bewaard gebleven memoires. Deze werden in 1830, weliswaar zwaar gecensureerd, gepubliceerd en zorgden voor de nodige opschudding. Pas in 1962 kon de wereld kennismaken met zijn volledige werk. Nu staat zijn naam vooral bekend als synoniem voor “vrouwenversierder”. Vooral dat laatste aspect is een dankbaar onderwerp voor filmmakers. Nu waagt Lasse Hallström (‘Chocolat’, ‘The Shipping News’) zich aan een nieuwe verfilming over dit op avontuur beluste sekssymbool, en speelt het klaar om ook te hinten naar Casanova’s wiskundige capaciteiten.

‘Casanova’ dankt zijn charme voor een groot deel aan de setting: de film is in zijn geheel opgenomen in Venetië. Deze pittoreske Italiaanse stad staat bekend om haar prachtige, schilderachtige voorkomen en Hallström weet haar schoonheid mooi te vangen. ‘Casanova’ biedt schitterende shots, waardoor de kijker zich direct in het verleden waant. De lichte, vrolijke barok-muziek op de achtergrond maakt het plaatje helemaal af.

Zoals eerder gezegd treedt Heath Ledger in de voetstappen van meester vrouwenverslinder Casanova. Geen vrouw is veilig voor zijn charmante persoonlijkheid, zelfs nonnen telt hij tot zijn veroveringen. Ledger toont met deze rol dat hij is gegroeid; romantische komedies lijken hem op het lijf geschreven, evenals de prachtige kostuums. Iets minder is het ontbreken van (duidelijke) chemie tussen hem en Sienna Miller, de mooie, geëmancipeerde Fransesca waar Casanova voor valt. Maar alhoewel de vonken er niet vanaf spatten, weten ze tegen het eind toch redelijk te overtuigen dat het om ware liefde gaat.

De eer voor grootste gangmakers van de film is echter voor de bijrollen. Jeremy Irons als vijand Pucci heeft plezier in zijn rol en dat straalt er vanaf. Lena Olin (Andrea, de moeder van Fransesca) laat het publiek zien dat ook op oudere leeftijd passie geen taboe hoeft te zijn. Maar het grootste applaus is toch wel voor Omid Djalili en Oliver Platt, die als hulpje van Casanova en verloofde van Fransesca zorgen voor de meest hilarische momenten. De dialogen, soms wat cliché, zijn snel, scherp en doorspekt met humor. De snelle plotwendingen – toegegeven, soms onwaarschijnlijk, maar is dat niet vaker het geval? – zorgen ervoor dat de vaart in de film blijft.

Men kan ‘Casanova’ verwijten overdreven te zijn en oppervlakkig en vluchtig te blijven. Maar men kan dit ook in het licht bekijken van de persoon Giacomo Casanova zelf: hij was over the top, zijn successen kwamen even snel als dat ze weer gingen, hij reisde van hot naar her en had vluchtige affaires met dames van verschillende bevolkingsklassen. Een ongelooflijk levensverhaal.

‘Casanova’ is dus eigenlijk net als zijn hoofdpersoon geworden, vluchtig, oppervlakkig, maar tegelijkertijd verleidelijk, bevredigend en je kan er geen genoeg van krijgen.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 19 januari 2006