Casper & Emma: Beste vriendjes – Karsten og Petra blir bestevenner (2013)

Regie: Arne Lindtner Næss | 74 minuten | familie | Acteurs: Nora Amundsen, Elias Søvold-Simonsen, Janne Formoe, Tone Johnsen, Hilde Lyrån, Ivar Nørve Markus Tønseth

De eerste schooldag is voor veel kleuters (én hun ouders) een spannende aangelegenheid. Dat je zomaar door je vader of moeder achtergelaten wordt in een vreemde omgeving, met allemaal kinderen om je heen die je niet kent: het is een ervaring die lang niet elk kind met vertrouwen tegemoet ziet. In de Noorse film ‘Casper & Emma: Beste vriendjes’ (in het Noors heten de kleuters Karsten en Petra) zien we hoe het de vierjarige Casper vergaat als hij voor het eerst naar school gaat. Vergezeld door zijn favoriete knuffel Welpje zet hij heel bedremmeld de eerste stappen op het schoolplein. Als Welpje niet mee mag de klas in, heeft hij het daar even erg moeilijk mee. Zin om buiten te spelen heeft hij niet, dat gaat nog even te ver. Maar gelukkig zet de juf hem bij Emma aan een tafeltje. Emma is al bijna vijf en de twee raken onmiddellijk aan de praat. Emma tekent haar lievelingsknuffel, Mevrouw Konijn, en Casper begint Welpje te tekenen. Aan het einde van de schooldag is het duidelijk: de twee zijn dikke vriendjes. Zo snel kan dat gaan!

‘Casper & Emma: Beste vriendjes’ is een lieve film, die zich voornamelijk richt op kleuters in de zelfde leeftijd als de twee schattige hoofdpersoontjes. Maar meekijkende ouders zullen zeker meegenieten. Niet in het minst omdat het verhaal zo herkenbaar is, met leuke fantasierijke effecten, zoals wanneer tekeningen tot leven komen of wanneer Casper en Emma spelen in een van stoffen blokken gebouwd kasteel. En het onderlinge gekibbel van de Welpje en Mevrouw Konijn, dat eigenlijk maar een heel nuffige knuffel is, is ook grappig.

Er zitten veel elementen in die uit het leven van een jong kind gegrepen zijn: vriendschap, angst (voor honden bijvoorbeeld, of voor hoogte), ruzie, jaloezie, de wens voor een huisdier, een verjaardagsfeestje (waar eerder uitgenodigde vriendjes toch niet welkom zijn), schooluitjes, een verloren knuffel. Maar deze film van het veelzijdige Noorse talent Arne Lindtner Næss bevat nog meer: zo is Emma’s vader overleden en vertelt Emma Casper in een ontroerende scène hoe ze daarmee om gaat. Ook Emma’s moeder krijgt aardig vorm als personage. Ze is dierenarts en leunt sinds de dood van haar man erg op Emma en diens opa, haar vader dus. Wanneer Emma’s opa in een onderonsje verkondigt dat iedereen een beste vriend zou moeten hebben zoals Emma Casper heeft, verwacht je dat hij doelt op zijn alleenstaande dochter. Maar hij heeft een verrassing in petto.

Line Grünfeld baseerde het scenario op de door het duo Tor Åge Bringsværd en Anne G. Holt geschreven boekenreeks van Karsten en Petra, die in Noorwegen en Denemarken anderhalf miljoen keer over de toonbank gingen. Het tweetal is een begrip in die landen, want ze bestaan al meer dan twee decennia. Of het in Nederland zo ver komt, is nog maar de vraag, maar een tweede speelfilm is al in aantocht.

‘Casper & Emma: Beste vriendjes’ is een vakkundig gemaakte speelfilm, met een fijn tempo – ideaal voor de doelgroep -, charmante acteurs en leuke liedjes. De vrolijke toon overheerst, maar er is toch ruimte voor serieuzere zaken, wat op een prettige manier een handvat kan zijn om met een kind het gesprek te openen. Wat wel in negatieve zin opvalt is de kleding van de acteurs: zo heeft Emma’s moeder dagen achtereen hetzelfde tuniek aan – wat nogal ongeloofwaardig is, en hoe schattig Emma het witte bloesje met lieveheersbeestjes ook staat: dat kan na dagen spelen echt niet meer zo wit zijn. Ook de Nederlandse nasynchronisatie laat soms wel eens te wensen over, maar daar zullen de kleintjes niet echt op letten. Volwassenen die (nog) geen kinderen hebben, zullen niet snel met deze film in aanraking komen, maar mocht dat toch zo zijn, is een waarschuwing wel op zijn plaats: na het zien van deze snoepjes van kleuters kan het verlangen naar een kindje zo maar eens stijgen.

Bioscooprelease: 17 juli 2014
DVD-release: 21 oktober 2014 op DVD.