Casper & Emma – De bergen in – Karsten og Petra ut på tur (2017)

Recensie Casper & Emma - De bergen in - CinemagazineRegie: Arne Lindtner Næss | 83 minuten | familie | Acteurs: Oliver Dahl, Alba Ørbech-Nilssen, Thorbjørn Harr, Björn Freiberg, Jeppe Beck Laursen, Janne Formoe, Markus Tønseth, Ivar Nørve, Hilde Lyrån, Cecilie Skog, Tone Johnsen, Sigrun Enge

Net als hun leeftijdsgenootjes in Scandinavië, en ook in andere Europese landen zoals Duitsland, lopen veel Nederlandse kleuters inmiddels weg met de vrolijke vriendjes Casper en Emma. Begin jaren negentig verscheen het eerste boek met Karsten en Petra (zoals ze in hun vaderland Noorwegen heten) in de hoofdrollen, geschreven door het Noorse schrijversduo Tor Åge Bringsværd en Anne G. Holt. Alleen al in Noorwegen en Denemarken gingen de boeken ruim anderhalf miljoen keer over de toonbank. Er volgde een televisieserie en een reeks films, die ook in Nederland bijzonder gewaardeerd worden door de jeugdige doelgroep (én hun ouders). De avonturen die Casper en Emma beleven zijn herkenbaar en wat misschien nog wel interessanter is: er worden ook zwaardere thema’s als scheidingen, ziekte en dood aangekaart, op een manier die voor kinderen te begrijpen is. Het succes van de reeks heeft een ware franchise ontketend, want de films volgen elkaar in rap tempo op. Na ‘Casper en Emma – Beste vriendjes’ (2013), ‘Casper en Emma – Op wintersport’, ‘Casper en Emma – Vrolijk kerstfeest’ (beide 2014) en Casper en Emma – Op safari’ (2015) is er nu ‘Casper en Emma – De bergen in’ (2017) en de volgende twee delen zijn inmiddels ook al in productie genomen.

Voor Nederlandse kinderen is het iets minder vanzelfsprekend dan voor Noorse leeftijdsgenootjes, om op jonge leeftijd al bergwandelingen te maken. Desondanks zal het ze geen enkele moeite kosten zich in te leven in dit nieuwe avontuur van Casper en Emma. De vakantie komt eraan en de familie van Casper (Oliver Dahl nam de rol over van Elias Søvold-Simonsen) maakt plannen om een wandeltocht door de bergen te maken. Emma (Alba Ørbech-Nilssen vervangt Nora Amundsen) en haar moeder Maria (Janne Formoe) gaan met ze mee. Om zich goed voor te bereiden krijgen de kinderen op school handige tips van ervaren wandelaars. Wijze lessen die ze zich goed in de oren moeten knopen. Uiteraard gaan de knuffels van de kinderen – Welpje en Mevrouw Konijn – ook mee de bergen in. Caspers vader (Markus Tønseth) was voor zijn werk een tijdje weg, en nu hij er weer is voelt hij hoe fijn het is om een vader, een moeder (Hilde Lyrån) en een zus (Tone Johnsen) te hebben. Dat gunt hij Emma ook, maar haar vader is een aantal jaren geleden overleden. Wanneer ze bij aanvang van hun wandeltocht kennismaken met Aksel (Jeppe Beck Laursen), hun gids en toevallig ook een oude vriend van zijn vader, krijgt hij een geweldig plan. Wat nou als Emma’s moeder en Aksel verliefd op elkaar worden? Dan heeft zij ook een perfect gezin! Zijn goede bedoelingen pakken echter niet zo uit als hij zou willen.

Luchtig en lief, maar ook naïef en simpel – het is allemaal toe te passen op deze film. Dit vijfde deel heeft qua verhaal wel érg weinig om het lijf. Er worden bepaalde thema’s aangestipt. Het gemis van een vader is natuurlijk het zwaarste onderwerp, maar de knuffels (die tot leven komen) speculeren over het moment dat ze overbodig zijn geworden en via Caspers dromerige tienerzus maken de jeugdige toeschouwertjes kennis met het fenomeen ‘romantiek’. Geen van die thema’s wordt echter volledig uitgewerkt. Wellicht dat het niet te ingewikkeld mocht worden voor de jonge doelgroep (kinderen van ongeveer vier tot acht jaar), maar op deze manier blijft er weinig meer over dan een vrolijk beeldverslag van een familie-uitje door, en dat moet absoluut gezegd, het werkelijk prachtige Noorse landschap. Zoals we gewend zijn van Casper en Emma-films, komen er ook wat prettig in het gehoor liggende liedjes voorbij. De kinderen die vol verwachting naar de bioscoop gaan zal het waarschijnlijk een worst wezen dat het plotje wel érg dun is; die zijn allang blij met het weerzien met oude bekenden. Weliswaar door andere acteertalentjes gespeeld, maar voor hen niet minder vertrouwd.

Bioscooprelease: 1 juni 2017
VOD-release: 17 oktober 2017
DVD-release: 17 oktober 2017