Casper en Emma maken theater – Karsten og Petra lager teater (2017)

Recensie Casper en Emma maken theater CinemagazineRegie: Aurora Gossé, Arne Lindtner Næss | 81 minuten | familie | Acteurs: Oliver Dahl, Alba Ørbech-Nilssen, Janne Formoe, Anna Celine Bredal, Markus Tønseth, Hilde Lyrån, Ivar Nørve, Sigrun Enge, Tone Johnsen, Wilhelm Støylen

Casper en Emma hebben de afgelopen jaren de harten van de allerjongste filmkijkers gestolen. De twee Noorse kleuters, begin jaren negentig gecreëerd door het schrijversduo Tor Åge Bringsværd en Anne G. Holt als Karsten en Petra, waren in 2013 voor het eerst in de bioscoop te zien (in ‘Casper en Emma – Beste vriendjes’). Daarna volgden een hele reeks avonturen; zo gingen ze achtereenvolgens op wintersport (2014), vierden ze samen kerst (eveneens een film uit 2014), maakten ze een safari door Afrika (2015) en gingen ze op vakantie in hun eigen prachtige land in ‘Casper en Emma – De bergen in’ uit 2017. Op een nieuwe film hoeven de jonge fans van de vrolijke vriendjes doorgaans niet lang te wachten; de zesde film rond Casper en Emma is inmiddels ook uitgebracht (en de zevende staat ook al op stapel). In ‘Casper en Emma maken theater’ (2017) zijn het opnieuw Oliver Dahl en Alba Ørbech-Nilssen die de hoofdrollen op zich nemen. Zij vervingen in deel vijf (‘Casper en Emma – De bergen in’) hun inmiddels te oud geworden voorgangers. Want het kijkerspubliek wordt dan steeds een jaartje ouder, Casper en Emma blijven altijd een jaar of vijf, zes.

Waar eerdere delen nog wel eens zwaardere thema’s aankaartten (de vader van Emma is bijvoorbeeld overleden, maar ook onderwerpen als ziekte en scheiding zijn weleens voorbij gekomen) – uiteraard op een manier waarop het voor de doelgroep te behappen is – blijft het in ‘Casper en Emma maken theater’ allemaal vrij onschuldig en eenvoudig. Dat maakt de film er overigens niet minder genietbaar door. Elk jaar zamelt de school van Casper en Emma op een ludieke manier geld in voor het goede doel. Nadat ze in een echt (poppen)theater een voorstelling hebben gezien, besluiten ze dat ze dit jaar zelf theater willen maken en de ouders en grootouders willen vragen te betalen voor hun entreekaartje. Een goed doel voor de opbrengst is er ook al: een weeshuis in India, waar de kinderen niet eens elektrisch licht hebben. En laat ‘licht’ nu net het thema zijn van hun voorstelling. IJverig gaan ze met z’n allen aan de slag om een script te bedenken, liedjes te verzinnen, kostuums en decors te maken en natuurlijk de rollen te verdelen. Uiteraard krijgen ook de knuffels van de kinderen een rol. Emma heeft de belangrijke rol van lichtfeeënmoeder weten te bemachtigen; Casper blijft liever achter de schermen en hoopt erop de volgspot te mogen bedienen. Maar het loopt allemaal net even anders dan iedereen gedacht had.

De films rond Casper en Emma hebben iets kneuterigs, iets liefs. Zeker wanneer de zwaardere onderwerpen vermeden worden, zoals in deze film, is het allemaal heel onschuldig en naïef. Precies op maat gemaakt voor de doelgroep dus, voor wie het allemaal nog niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. De conflicten die voorbijkomen zijn van het kaliber ‘kan ik mijn tekst wel onthouden’ en ‘ik had liever die rol gehad’ tot ‘een zekering springt, hoe doen we het nu met het licht?’. Dat het allemaal zo eenvoudig is, neemt overigens weinig weg van de hartverwarmende vibe die van de film afstraalt. Want niet alleen heeft het iets rustgevends om te kijken naar een klas die een toneelvoorstelling voorbereidt (zeker in deze hectische tijden), het neemt je ook mee terug naar je eigen schooljaren en is daarmee ook heerlijk nostalgisch. De rol die licht speelt in de film én in de voorstelling, versterkt dat warme gevoel alleen maar, zodat je alle tekortkomingen (flinterdun plotje, soms wat al te overdreven acteerwerk) graag voor lief neemt. Ja, zelfs om die irritante papegaai ga je op een zeker moment glimlachen als je eenmaal die nostalgische koorts hebt gevat. Helemaal als je ziet hoeveel plezier je eigen kleuters beleven aan Casper en Emma en hun vrolijke avonturen!

Bioscooprelease: 31 mei 2018
DVD-release: 16 oktober 2018