Catch and Release (2006)

Regie: Susannah Grant | 106 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Jennifer Garner, Timothy Olyphant, Kevin Smith, Juliette Lewis, Sam Jaeger, Joshua Friessen, Fiona Shaw, Tina Lifford, Georgia Craig, Christopher Redman, Joyce Krenz, Sonja Bennett, Yorgo Constantine

Wat voor haar de mooiste tijd uit haar leven had moeten worden, verandert in een klap in een nachtmerrie. Gray Wheeler (Jennifer Garner) verliest haar verloofde Grady vlak voor hun trouwdag, als hij omkomt tijdens het vrijgezellenfeestje. ‘Catch and Release’ begint op de dag van de begrafenis. Een huis vol mensen rouwt om het vroegtijdige gemis en ondanks de aanwezigheid van de twee hartsvrienden van Grady, Dennis (Sam Jaeger) en Sam (Kevin Smith), kan Gray het niet aan en vlucht ze naar de badkamer. Daar is ze onvrijwillig, in een erg grappige scène, getuige van een vluggertje door een andere vriend van Grady, Fritz (Timothy Olyphant), die zijn verdriet verdringt door het met de cateraar te doen.

Als Gray de huur van haar huis niet meer kan betalen trekt ze bij Dennis en Sam in, die op hun beurt ook Fritz onderdak verlenen. Aanvankelijk kan Gray Fritz niet uitstaan. “Ik heb nooit begrepen waarom hij met jou bevriend was,” zegt ze. Maar, opposites attract, en het duurt niet lang of Gray en Fritz worden een item. Gray vindt een mobiele telefoon van haar overleden verloofde en komt er achter dat deze nog een heel ander leven naast dat met haar had, een leven waar Fritz alles van af weet. Naast het verdriet dat ze moet verwerken om het sterven van haar grote liefde, moet ze hier ook nog mee om zien te gaan. Ook voor Dennis en Sam is het leven zonder Grady niet makkelijk. Grady was Dennis’ zakenpartner, ze hadden een hengelsportwinkel samen. (‘Catch and Release’ slaat overigens op het vangen van een vis en deze dan weer terugdoen in het water). Dennis stort zich op een project om zo te vergeten dat hij zijn beste vriend is kwijtgeraakt, hij maakt een herinneringentuin voor Grady. Sam doet een halfslachtige zelfmoordpoging door de slaaptabletten van Gray te mixen met wodka.

Voor regisseuse Susannah Grant is ‘Catch and Release’ haar speelfilmdebuut. Wel schreef ze eerder scenario’s voor zowel commercieel als artistiek succesvolle films als ‘Erin Brockovich’ en ‘In Her Shoes’. Grant laat veel ruimte voor de bijrolacteurs, de subplotten zijn bijna even belangrijk als de karakterontwikkeling die Gray ondergaat. Het nevenverhaal waarin Sam de hoofdrol speelt is, dankzij het sterke spel van Kevin Smith, die zichzelf wel lijkt te regisseren in deze film, overigens zeer de moeite waard. Hij zet een geloofwaardig personage neer. Hoewel hij zorgt voor de meeste komische momenten, is zijn vertolking in de dramatische scènes ook overtuigend.

Toch weet ‘Catch and Release’ als geheel zich niet te bewijzen. De film had zeker een stuk korter gekund en er wordt te makkelijk over serieuze zaken gedaan. Daarbij komt nog dat er een aantal scènes inzitten, die alleen maar verontwaardiging bij de kijker zullen oproepen (de scène met de ring bijvoorbeeld). Wat dan wel weer positief is, is de chemie tussen Jennifer Garner en Timothy Olyphant. In hun eerste zoenscène spat deze werkelijk van het scherm en ook later in de film zetten zij de aantrekkingskracht, hoe onwaarschijnlijk ook, goed neer. Tel daar nog een sympathieke cast en een aantal erg leuke dialogen bij op (Fritz: I owe you an apology. Gray: Just one? Fritz: For ruining the funeral. Gray: Yeah, if it hadn’t been for you, that would’ve been one great day.)  en je hebt een film waarvan je zeker geen spijt zult hebben dat je ‘m gekeken hebt.