Catch Me If You Can (2002)

Regie: Steven Spielberg | 141 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Leonardo DiCaprio, Tom Hanks, Christopher Walken, Martin Sheen, Nathalie Baye, Amy Adams, James Brolin, Brian Howe, Frank John Hughes, Steve Eastin

‘Hoe komt hij daarmee weg?’ Deze vraag komt tijdens de film voortdurend bij de kijkers op. Bijvoorbeeld als Frank zonder vliegbrevet de cockpit van een Boeing binnenwandelt. Of met nul komma nul medische kennis op zak een hevig bloedende patiënt onderzoekt en van een diagnose voorziet. Het antwoord op de vraag luidt keer op keer: dankzij zijn pokerface en overdosis charisma.

DiCaprio speelt met veel schwung de oplichter die zich al voor zijn éénentwintigste multimiljonair kon noemen. Het is een feest om te kijken hoe hij als een ‘James Bond of the Sky’ in zijn pilotenpak paradeert en alles wat strak en mooi is weet te imponeren. Lachen is het ook als hij als nep-dokter échte artsen op hun nummer zet. Maar Frank is meer dan een geestige boef; hij is daarnaast een jongen die zijn vader (Christopher Walken) adoreert en alles wil doen om hem gelukkig te maken. De chemie tussen vader en zoon is overduidelijk aanwezig en werkt aanstekelijk – zo is het onmogelijk om niet mee te lachen als de twee schateren.

In het contact met Abagnale Sr., die net als zoonlief nog ijs aan Eskimo’s kan verkopen, valt Franks masker af en komt het naar bevestiging hunkerende kind naar boven. De manier waarop zijn vader naar hem kijkt verraadt pure en onvoorwaardelijke liefde. Geheel terecht leverde Walkens geloofwaardige spel hem in 2003 een Oscar-nominatie voor de beste mannelijke bijrol op. Chris Cooper (‘Adaptation’) kaapte deze prijs echter voor zijn neus weg.

Behalve topacteurs – ook Hanks is op dreef als de muffe speurneus Hanratty en Martin Sheen als Franks schoonvader in spé eveneens – bevat de film nog meer smakelijke ingrediënten. ‘Catch Me If You Can’ combineert bijvoorbeeld humor met tragiek, actie en spanning. De scènes flitsen voorbij en lopen naadloos in elkaar over. De acteurs lopen rond in fraaie decors en handelen onder begeleiding van prikkelende muziek. Zo bedrijft Frank de liefde terwijl Dusty Springfield het dromerige ‘The look Of Love’ zingt, bouwt hij een feestje op ‘You Really Got Me’ van The Kinks en stijgt hij op bij Frank Sinatra’s ‘Come Fly With Me’.

Al deze elementen maken van ‘Catch Me If You Can’ een topfilm waarbij flink kan worden gefantaseerd. Immers, wie wil er nu niet als een magneet op het andere geslacht werken, het ene na het andere avontuur beleven en bulken van het geld? Frank is eigenlijk op geen enkel moment onsympathiek. Dat hij met het door hem ‘verdiende’ geld de financiële problemen van zijn vader wil aanpakken, geeft hem zelfs iets, eh, liefs. En dat terwijl hij toch echt de geschiedenis ingaat als een van de grootste oplichters ooit…

Patricia Jacob

Bioscooprelease: 6 februari 2003