Caught in the Net – V síti (2020)

Recensie Caught in the Net CinemagazineRegie: Barbora Chalupová, Vít Klusák | 100 minuten | documentaire, misdaad | Met: Sabina Dlouhá, Anezka Pithartová, Tereza Tezká

‘Caught in the Net’ is een sociaal experiment dat is omgezet tot een confronterende documentaire, waarin filmmakers Barbora Chalupová en Vít Klusák de omvang van online kindermisbruik in hun geboorteland Tsjechië aan de kaak stellen. Soms moeilijk om naar te kijken, maar zonder meer een belangrijk verslag van de gevaren die kinderen regelmatig op het internet te wachten staan.

In het begin van de documentaire sturen Chalupová en Klusák een castingbericht uit, op zoek naar drie volwassen actrices met een jong uiterlijk. Tijdens de auditie leren de actrices dat ze een 12-jarige moeten spelen, die via verschillende online nep-profielen zal gaan videochatten met wildvreemde mannen. De filmmakers, vergezeld door psychologen, advocaten en andere specialisten, zullen de interacties volgen om het gedrag van de mannen te bestuderen. Om het zo realistisch mogelijk te laten lijken heeft het productieteam een echte filmset gebouwd bestaande uit drie jonge meisjesslaapkamers, compleet met elementen uit het daadwerkelijke leven van de actrices.

De drie vrouwen die uiteindelijk worden uitgekozen, Sabina, Anezka en Tereza, zijn al snel aan het chatten met verscheidene mannen. Binnen vijf minuten nadat een van hen een account heeft aangemaakt, heeft ze al tientallen verzoeken ontvangen. Binnen enkele minuten na het uitwisselen van berichten met de eerste man, heeft ze een foto van zijn geslachtsdeel ontvangen. Het filmteam is geschokt, maar het is slechts het begin van een uitgebreid web aan verdorvenheid. In de komende tien dagen wordt het trio van actrices benaderd door meer dan tweeduizend mannen via Facebook, Skype en verscheidene Tsjechische sociale mediawebsites.

Wat gemakkelijk een goedkope tv-stunt had kunnen zijn, is in plaats daarvan een aangrijpende, confronterende verkenning van de manier waarop mannen online op jonge meisjes jagen. We beseffen al vroeg hoe veelvoorkomend het fenomeen is: wanneer de filmmakers auditie doen bij de actrices, zegt een meerderheid van hen dat ze zelf als kind ook een vorm van online misbruik hebben ervaren. En inderdaad, zodra de profielen van Sabina, Anezka en Tereza omhoog gaan, beginnen de berichten van volwassen mannen in een razend tempo binnen te stromen. We weten allemaal dat dit soort dingen gebeuren, maar de mate en de manier waarop deze personen te werk gaan, is ronduit verbijsterend.

Naarmate het experiment vordert laat de documentaire een ​​duidelijke escalatie zien in de agressieve methoden die door deze mannen worden gehandhaafd. In sommige gevallen slaan zij over tot chantage, waarmee ze de meisjes herhaaldelijk onder druk proberen te zetten. Later komt hun verwerpelijke karakter nog meer tot uiting. Wanneer de mannen voorstellen om persoonlijk te ontmoeten, zijn de actrices het daarmee eens en worden er verborgen camera’s en microfoons, samen met geheime beveiligingsmedewerkers, in een Praags restaurant geplaatst. De dingen die de mannen vervolgens in het restaurant zeggen, onder het genot van een kop koffie, zijn ronduit schrijnend. Als kijker zou je het liefst willen schreeuwen en stampvoeten. Het besef dat deze dingen dagelijks plaatsvinden is onverteerbaar.

‘Caught in the Net’ is geen makkelijke kijkervaring, maar wel een belangrijke. De bedoeling van de documentaire is niet om deze specifieke overtreders te straffen, maar om een ​​licht te werpen op de wereld die wij voor jonge internetgebruikers hebben gecreëerd. Het bereikt dat doel met precisie en degelijkheid. Dit is een documentaire die door zoveel mogelijk mensen zou moeten worden gezien.

Len Karstens

VOD-release: 11 februari 2021 (Picl en Vitamine Cineville)