Censor (2021)

Recensie Censor CinemagazineRegie: Prano Bailey-Bond | 84 minuten | horror | Acteurs: Niamh Algar, Michael Smiley, Nicholas Burns, Vincent Franklin, Sophia La Porta, Adrian Schiller, Clare Holman, Andrew Havill, Felicity Montagu, Danny Lee Wynter, Clare Perkins, Guillaume Delaunay, Richard Glover, Erin Shanagher, Beau Gadsdon, Amelie Child Villiers, Matthew Earley, Ric Renton

Vóór videogames en gangsta rap zorgden horrorfilms volgens critici voor de teloorgang van de maatschappij. Horrorfilms hadden een verderfelijke invloed op het publiek en zouden slecht zijn voor de geestelijke gezondheid van de kijkers. Vooral in het Verenigd Koninkrijk werd er in de eighties streng toezicht gehouden op titels die vol geweld zaten. Deze griezelfilms werden ‘video nasties’ genoemd en door de overheid bestempeld als extreem gevaarlijk. Om de bevolking te ‘beschermen’ tegen de verderfelijke invloed van deze horror werd de hulp van de filmkeuring ingeschakeld. Om ervoor te zorgen dat deze schokkende films nog enigszins toonbaar waren voor het publiek mocht het team van de filmkeuring de gruwelijkste scenes eruit knippen. ‘Censor’ speelt zich af in de jaren 80 en draait om een vrouw die voor de filmkeuring werkt.

Enid (Niamh Algar) werkt voor de filmkeuring en is trots op haar baan. Ze haalt er weliswaar weinig voldoening uit maar ze helpt er de maatschappij gigantisch mee. Ze beschermt de mensen namelijk tegen de verderfelijke invloed van horrorfilms. Als ze de tigste geweldsexplosie ziet, schrikt ze ineens wakker. De scène die ze op het scherm ziet, roept herinneringen op aan haar traumatische verleden. Een verleden waar ze nog maar weinig van weet. De pijn bestaat nog steeds maar Enid weet tot op de dag van vandaag niet wat er precies is gebeurd met haar zus die verdwenen is.

‘Censor’ is een slowburner. Het is een film die zijn geheimen langzaam prijsgeeft. Deze psychologische horrorfilm wordt gedragen door het fenomenale spel van Algar. Ze weet de gesloten Enid interessant te houden met haar acteerwerk. Er speelt iets, maar ze weet niet wat en ze probeert uit te zoeken wat er in het verleden heeft afgespeeld.

De soundtrack en de decors en kostuums zijn erg overtuigend en je waant je direct in de jaren 80. ‘Censor’ is een intelligente griezelfilm over de werking van het menselijk brein na een traumatische gebeurtenis. Ga deze film met zo weinig mogelijk voorkennis bekijken en laat je verrassen.

DVD-release: 16 februari 2022