Chapter 27 (2007)

Regie: JP Schaefer | 84 minuten | drama, musical | Acteurs: Jared Leto, Lindsay Lohan, Judah Friedlander, Ursula Abbott, George Bryant II, Kevin Cannon, Mark Lindsay Chapman, Melissa Demyan, Jeane Fournier, Molly Griffith, Matthew Humphreys, Redman Maxfield, Lauren Milberger, Matthew Nardozzi, Brian O’Neill, Adam Scarimbolo, Michael Sirow, Jeff Skowron, Mariko Takai, Victor Verhaeghe, Erik Wolfe, Dennis Funny, David Kneeream, Lisa Marie Palmieri, Joey Sontz

Waar was jíj toen John Lennon werd vermoord? De datum 8 december 1980 staat bij velen in het geheugen gegrift. Op die dag werd de voormalige frontman van The Beatles en de voorvechter van love and peace door een gestoorde fan doodgeschoten. De wereld verkeerde de dagen daarna in diepe rouw. Cabaretduo Acda & De Munnik schreef er een wonderschoon liedje over, ‘Laat Me Slapen’, waarin het ongeloof dat zich van de miljoenen fans van Lennon meester maakte op treffende wijze wordt verwoord. De aanstichter van al dit leed was Mark David Chapman, een 25-jarige ‘fan’ die het spoor behoorlijk bijster was. Eerder was hij al verslaafd geweest aan de drugs. En de geloofsfanaat had al diverse keren een zelfmoordpoging gedaan. Chapman was jarenlang een Beatlesfan en in het bijzonder van John Lennon. Chapman raakte na een zenuwinzinking zodanig geobsedeerd door Lennon dat hij zelfs trouwde met een Amerikaans-Japanse vrouw omdat zij hem deed denken aan Lennons vrouw Yoko Ono.

Over deze zonderlinge figuur gaat de film ‘Chapter 27’ (2007), van de debuterende regisseur JP Schaefer. Het verhaal baseerde hij op het biografische boek ‘Let Me Take You Down’, dat Jack Jones neerpende over Mark David Chapman. We volgen Chapman (Jared Leto) in de drie dagen voordat hij het schot op Lennon loste. Al vanaf het moment dat hij vanuit Hawaii in New York landt, is duidelijk dat hij zijn reis heeft gemaakt met een wel zeer bijzonder doel. Hij huurt een muffig kamertje in een smerig pension en voegt zich al gauw bij het groepje fans en paparazzi dat zich op heeft gesteld voor het imposante Dakota-gebouw waar Lennon woont. Iedereen wacht op het moment dat ze een glimp op kunnen vangen van de poplegende. Hier ontmoet Chapman de fan Jude (Lindsay Lohan) en persfotograaf Paul (Judah Friedlander), die hem allebei maar een vreemde snuiter vinden. En vreemd is hij zeker. Gestoord zelfs. Aan de ene kant hoopt hij Lennon te kunnen ontmoeten om hem te vragen zijn lp te signeren. Aan de andere kant hoort hij stemmen in zijn hoofd die hem opdragen het pistool dat in zijn zak brandt te gebruiken wanneer hij oog in oog staat met zijn idool. Hoe deze innerlijke strijd uiteindelijk wordt beslist, is bij iedereen reeds bekend.

In de film ‘Chapter 27’ is een prominente rol weggelegd voor de cultroman ‘The Catcher in the Rye’ (met 26 hoofdstukken, vandaar de titel van de film) van JD Salinger. Dit boek, dat in de VS als controversieel bekend staat en mensen zou hebben aangezet tot misdaden, had een grote invloed op het leven van Chapman. Hij identificeerde zich met de hoofdpersoon, de zwaar depressieve tiener Holden Caulfield. Toen John Lennon voor een solocarrière koos en Chapman zich door zijn held in de steek gelaten voelde, voelde hij zich steeds meer vereenzelvigd met Holden. Eigenlijk is dat het enige inzicht dat je krijgt in de psyche van Chapman. Want hoewel de film belooft de ware beweegredenen van de moordenaar te onthullen, blijkt daar maar weinig van. Over zijn achtergrond wordt namelijk nauwelijks iets bekend. Een kort telefoongesprek met zijn vrouw op Hawaii duidt erop dat hij getrouwd is, maar verder is het gissen naar wie deze Chapman eigenlijk is. Wat overblijft is een angstaanjagend en grimmig portret van een onberekenbare man die duidelijk in de knoop zit met zichzelf en waarvan je weet wat hij van plan is. Schaefer heeft er niet alleen een pretentieuze maar ook een trage, slepende film van gemaakt waarin het zelden spannend wordt. Pas naar het einde toe, wanneer Chapmans innerlijke gevecht tot een hoogtepunt komt, wordt de kijker even heel hard wakker geschud.

Dat het oordeel over ‘Chapter 27’ toch nog enigszins positief uitvalt, komt geheel op het conto van hoofdrolspeler Jared Leto. Niet alleen kwam hij ruim dertig kilo aan voor de rol en onderging hij een complete metamorfose om maar zoveel mogelijk op Chapman te lijken – wat overigens heel aardig gelukt is – ook stopte hij een flink deel van zijn eigen spaargeld in het project. Al jaren probeert de getalenteerde acteur en zanger het imago van pretty boy van zich af te schudden met controversiële rollen in bijvoorbeeld ‘Requiem for a Dream’ (2000). Ook de rol van moordenaar Chapman past in dit straatje. Zijn vertolking van de geobsedeerde Chapman doet op zijn beste momenten denken aan Robert DeNiro als Travis Bickle in ‘Taxi Driver’ (1976). Maar waar DeNiro en Scorsese een film maakten die bruiste van de energie, komen het ‘Chapter 27’ van Leto en Schaefer vrij lethargisch over. Toch is duidelijk te merken dat Leto zijn hele ziel en zaligheid in de rol heeft gestopt, vooral in de al eerder genoemde scène kort voor de moord. Aangezien de hele film om Chapman draait, heeft het weinig zin om de bijrolacteurs uitvoerig te bespreken. Lindsay Lohan heeft er verstandig aan gedaan dicht bij zichzelf te blijven en haar personage heel naturel op te voeren. Judah Friedlander heeft de eer de enige treffende oneliner van de film uit te mogen spreken. Opvallend detail is verder dat de acteur die Lennon speelt een naam heeft die sterk lijkt op diens moordenaar; Mark Lindsay Chapman.

Het mag duidelijk zijn; ‘Chapter 27’ is niet geworden wat regisseur Schaefer en producent c.q. hoofdrolspeler Leto voor ogen hadden, ondanks al het bloed, zweet en tranen dat ze erin hebben gestopt. De film is traag, pretentieus en nauwelijks spannend te noemen. Misschien nog wel het grootste manco is dat ‘Chapter 27’ niet waarmaakt wat van tevoren is beloofd; na afloop ben je echt niet veel wijzer over het hoe en waarom van Chapmans laffe daad. En dat was nou net wat deze film in eerste instantie interessant maakte! Desalniettemin valt de inzet van Leto te prijzen en is ‘Chapter 27’ zeker geen slecht begin voor debutant Schaefer. Fans van Lennon en The Beatles roepen op deze film te boycotten omdat ze bang zijn dat deze de moordenaar van hun held teveel op een voetstuk zou plaatsen. Voor hen zal het een geruststellende gedachte zijn dat Leto een Chapman neerzet die geen enkel moment sympathie opwekt.