Charlie and the Chocolate Factory – Sjakie en de Chocoladefabriek (2005)

Regie: Tim Burton | 115 minuten | komedie, avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Johnny Depp, Freddie Highmore, Deep Roy, Philip Weigratz, Julia Winter, Jordan Fry, AnnaSophia Robb, David Kelly, Helena Bonham Carter, Noah Taylor, Missi Pyle, James Fox, Franziska Troegner, Christopher Lee, Adam Godley

In 1964 bracht Roald Dahl het fantasieprikkelende boek ‘Sjakie en de Chocoladefabriek’ uit. In 1971 volgde een musicalverfilming, die meer gericht was op de excentrieke Willy Wonka dan op Sjakie (oftewel Charlie). Maar Tim Burton bleef met deze film zo trouw mogelijk aan het origineel. En dat werkt uitstekend.

De fabriek, waar het verhaal zich voornamelijk afspeelt, is een mengelmoes van de stoutste dromen en de mooiste decors; om je lippen bij af te likken. Het kinderparadijs ziet er meer dan eetbaar uit en de kijker zal de acteurs benijden die er zo vrolijk, verbluft en een tikkeltje angstig ronddartelen, genietend van alles wat er om hen heen gebeurt.

Wanneer Charlie de gouden wikkel vindt is dit meteen een invitatie voor alle kijkers, die zijn pad volgen naar de mysterieuze omgeving waar Willy Wonka zich zolang heeft verscholen. Het grote avontuur begint met een muzikale noot van een poppentheater dat Wonka aankondigt. Dit eindigt helaas een beetje cru voor de poppen. Wonka echter, een voortreffelijke rol van Johnny Depp, vindt het schitterend en trekt zich weinig aan van zijn geschokte publiek. Hierna volgt de grande tour door zijn fabriek, de kijker valt van de ene hilarische situatie in de andere, met daartussen wat onfortuinlijke gebeurtenissen. De overige vier prijswinnaars zijn, anders dan Charlie, hebberig en egoïstisch. Hierdoor overkomt de een na de ander iets ongelukkigs, waardoor ze vroegtijdig hun rondleiding moeten staken. Willy Wonka schijnt zich er al op voorbereid te hebben, lijkt ervan te genieten en gaat gewoon door met zijn show. De Oompa Loompa’s, allemaal gespeeld door slechts één persoon: Deep Roy, hebben voor elk een passend liedje. Elk liedje heeft ook weer zijn eigen melodie, passend bij het karakter, en dat maakt het een genot om naar te kijken en te luisteren. De Oompa Loompa’s zijn niet met de computer geanimeerd, elk karakter heeft Roy apart gespeeld en is gefilmd, waardoor het geheel als echt overkomt.

Tussen de bedrijven door heeft Wonka flashbacks naar zijn jeugd. Deze verhaallijn is er door de makers ingevoegd, zodat zijn karakter meer diepte krijgt en de kijker inzicht krijgt in zijn verleden. Een juiste keuze, het voegt zeker iets toe aan het verhaal en het laat zien hoe de wonderlijke wereld van Willy Wonka is ontstaan. Christopher Lee als de overbezorgde Dr. Wonka heeft een bijrol, maar spettert van het doek af.

Dan de echte sterren, beginnend met Johnny Depp. Zijn vertolking van Willy Wonka heeft iets weg van Michael Jackson, en dat komt niet alleen door zijn hoge stemmetje. Zijn uiterlijk is extravagant en excentriek en past precies in het plaatje dat Roald Dahl van hem schepte. Depp is zeer geslaagd als de warrige, sarcastische, eenzame maar toch ergens vriendelijke Wonka. Depp heeft Freddie Highmore (beiden te zien in ‘Finding Neverland’) voorgedragen als Charlie. Een goede keus van Burton om hem te casten, ze zijn een fantastisch team. Highmore zet Charlie neer zoals Dahl hem waarschijnlijk bedoelde. Ook de overige castleden zijn prima op hun plaats en maken de film tot een waar sprookje.

De vrouw van Roald Dahl heeft ook enkele malen de set bekeken en ze was onder de indruk. Geen wonder, bijna de hele set heeft men in 3D nagebouwd, zodat overal doorheen te lopen was. Ook zijn sommige snoepbomen en paddestoelen echt eetbaar! De chocolade waterval, helaas, was niet echt, maar ziet er niet minder appetijtelijk uit.

‘Charlie and the Chocolate Factory’ is met 115 minuten redelijk lang voor een (kinder)film, maar wanneer het is afgelopen blijft de honger naar meer. Meer van al dat wonderlijks dat Willy Wonka heeft geschapen en meer van de fantastische plaatjes die men alleen maar in dromen tegenkomt. Deze verfilming van het boek doet eer aan aan Roald Dahl en zijn bijzondere wereld, helaas leeft Dahl niet meer om die zelf te betreden.

Een laatste waarschuwing, het kan mogelijk zijn dat men na het kijken van deze film een onweerstaanbare trek krijgt in chocola…

Tessa Obbens

Waardering: 5