Charlie’s Angels: Full Throttle (2003)

Regie: McG | 103 minuten | actie, avontuur, komedie, misdaad | Acteurs: Cameron Diaz, Drew Barrymore, Lucy Liu, Demi Moore, Bernie Mac, Luke Wilson, Matt LeBlanc, Crispin Glover, John Cleese, John Forsythe, Justin Theroux, Robert Patrick, Rodrigo Santoro, Shia LaBeouf

De door ABC uitgezonden serie ‘Charlie’s Angels’ was in de jaren zeventig van de twintigste eeuw een regelrechte hit. De drie vrouwelijke detectives lieten menig mannenhart sneller kloppen. Vooral de hoogblonde en zeker voor die tijd soms gewaagd geklede Farrah Fawcett kreeg door haar vertolking van Angel Jill Munroe een ware sterstatus en groeide zelfs uit tot een heus sekssymbool. De actrice overleed in 2009 op 62-jarige leeftijd. In 2000 kregen de Angels een modern jasje en maakten ze hun opwachting op het witte doek. Ditmaal kropen Cameron Diaz, Lucy Liu en Drew Barrymore in de huid van de drie aantrekkelijke en met de nodige vechtkunsten gezegende privédetectives. De eerste ‘Charlie’s Angels’ werd een bescheiden kassucces en is best een vermakelijke, frisse en bij vlagen humorrijke actiefilm. Geen cinematografisch hogeschoolwerk, maar een redelijk vermakelijke, niet al te pretentieuze film die best lekker wegkijkt.

Zoals meestal het geval is in Hollywood, krijgt een film die commercieel een beetje aanslaat ook een vervolg. ‘Charlie’s Angels: Full Throttle’ werd echter door menig criticus genadeloos neergesabeld en sleepte uiteindelijk zelfs twee Razzies (prijzen voor de slechtste films) in de wacht. Een beeldje kwam toe aan Demi Moore, die in de film optreedt als de aartsvijand van de Angels Dylan, Natalie en Alex.

‘Charlie’s Angels: Full Throttle’ zet, nog meer dan de eerste film, vooral in op actie en spektakel. De actiescènes in ‘Full Throttle’ zijn allemaal nog net wat explosiever, sneller en spectaculairder dan die in ‘Charlie’s Angels’. En in dit geval kun je zeggen dat overdaad soms wat schaadt. In het begin is het nog wel leuk om te kijken naar het scala aan explosieve scènes en aantrekkelijke meiden in strakke pakjes die halsbrekende toeren uithalen, maar na een tijdje gaat dit stramien een beetje vervelen en komt het gebrek aan substantie waar de film aan lijdt voor de goede verstaander meer en meer aan de oppervlakte. Vooral de humoristische ondertoon van het verhaal komt veel minder goed tot wasdom dan in ‘Charlie’s Angels’, een gegeven dat grotendeels teruggevoerd kan worden op de afwezigheid van Bill Murray. Met zijn subtiele en lichtelijk onderkoelde humor wist de getalenteerde en veelzijdige Amerikaan zijn rol als grappige sidekick maximaal uit te buiten en van het personage Bosley een waardevolle aanvulling op de drie Angels te maken. Zijn vervanger Bernie Mac zorgt helaas vooral voor flauwe, zeer voorspelbare en te uitbundige grappen en grollen die niet zelden afbreuk doen aan het geheel. Waarom Murray bedankte voor ‘Charlie’s Angels: Full Throttle’ is nooit officieel naar buiten gebracht, maar naar verluidt boterde het niet erg tussen Murray en Lucy Liu, waardoor werd afgezien van een hernieuwde samenwerking. Wel leuk zijn de kleine rollen voor gevestigde komediesterren zoals John Cleese en Matt LeBlanc.

Een memorabel stukje filmkunst is ‘Charlie’s Angels: Full Throttle’ zeker niet. Maar voor wie door het flinterdunne verhaaltje en de flauwe grappen heen kan prikken, blijft toch nog een visueel aantrekkelijk en bij vlagen redelijk vermakelijk actiespektakel over.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 3 juli 2003
DVD-release: 11 september 2013