Cheaper by the Dozen (2003)

Regie: Shawn Levy | 99 minuten | drama, komedie | Acteurs: Steve Martin, Bonnie Hunt, Hilary Duff, Tom Welling, Piper Perabo, Ashton Kutcher, Kevin Schmidt, Alyson Stoner, Jacob Smith, Liliana Mumy, Morgan York, Forrest Landis, Blake Woodruff, Brent Kinsman, Shane Kinsman, Paula Marshall

‘Cheaper by the Dozen’ is een mierzoete familiefilm. Af en toe worden er wel vermakelijke grappen gemaakt, maar de dialoog is nogal moralistisch. Daarbij is het ook nog eens behoorlijk cliché, waardoor je elke zucht van tevoren kunt voorspellen. Uiteindelijk kun je harder lachen om de bloopers aan het einde, dan de grappig bedoelde momenten in de film zelf.

Heel opmerkelijk is het gegeven dat Bonnie Hunt er erg goed uitziet voor iemand die twaalf kinderen op de wereld heeft gezet. En blijkbaar moeten vrouwen nog steeds voor de kinderen zorgen, want als paps dat alleen moet doen, maakt hij er een grote chaos van. De kinderen missen hun moeder en die komt zo snel mogelijk terug om alles weer in orde te maken. Is dat niet een beetje achterhaald?

Om ook tieners warm te laten lopen voor deze komedie hebben ze een aantal jonge Hollywoodsterren toegevoegd. Hilary Duff is de op twee na oudste van de twaalf Bakerkinderen. Duff werd bekend als de tiener Lizzie McGuire in de gelijknamige televisieserie en in 2001 verscheen ‘The Lizzie McGuire Movie’. Het tieneridool doet het ook niet slecht als zangeres. Het nummer What Christmas Should Be staat op de soundtrack van ‘Cheaper by the Dozen’. Tom Welling, de oudste Bakerzoon, speelt de rol van Clark Kent in de televisieserie ‘Smallville: Superman the Early Years’ (2001). Met ‘Cheaper by the Dozen’ maakt hij zijn filmdebuut. Piper Perabo is de oudste dochter, die inmiddels het ouderlijk huis heeft verlaten. Zij is bekend geworden bij het grote publiek door haar hoofdrol in de film ‘Coyote Ugly’ (2000). Haar vriendje wordt gespeeld door Ashton Kutcher, die tegenwoordig beter bekend is als Mr. Demi Moore.

De ouders van het dozijn kinderen worden vertolkt door Steve Martin en Bonnie Hunt. Martin-fans kunnen hun lol niet op, want hij speelt net zo als in al zijn andere komedies, zoals ‘Parenthood’ en ‘Father of the Bride’. Na de flop ‘Bringing Down the House’ met Queen Latifah kan Martin wel weer een hit gebruiken, maar of dat lukt met ‘Cheaper by the Dozen’ lijkt niet waarschijnlijk.

Door het grote aantal rollen is het een erg drukke film. Het lijkt een beetje een zomerkampfilm voor kinderen, doordat er allemaal kattenkwaad wordt uitgehaald door de jongste Bakers. Het enige dat nog mist is de beroemde Olsen-tweeling.

Roosmarijn Andringa

Bioscooprelease: 15 april 2004