Chef (2014)

Regie: Jon Favreau | 115 minuten | komedie | Acteurs: Jon Favreau, John Leguizamo, Bobby Cannavale, Emjay Anthony, Scarlett Johansson, Dustin Hoffman, Sofía Vergara, Oliver Platt, Amy Sedaris, Robert Downey Jr., Russell Peters, Chase Grimm, Will Schutze, Gloria Sandoval, Jose C. Hernandez

Zet rond etenstijd de tv aan en je ontkomt niet aan de vele kookprogramma’s die de Nederlandse programmering rijk is. ‘Chef’, de nieuwste film van Jon Favreau, zorgt ervoor dat we ook op het grote scherm mogen gaan watertanden. Voornamelijk bekend door zijn talrijke bijrollen heeft Jon Favreau inmiddels ook een aardig CV opgebouwd als regisseur (denk aan de eerste twee ‘Iron Man’ films).

‘Chef’ mag worden betiteld als een passieproject van de filmmaker; naast de hoofdrol en regie staat zijn naam ook achter producent en scenarioschrijver. Qua casting heeft hij zijn omvangrijke adresboekje geraadpleegd. Met namen als Robert Downey Jr., Scarlett Johansson en Dustin Hoffman is deze goed gevuld.

Lekker eten is waar de wereld van Carl Casper (Jon Favreau) om draait. Zijn veeleisende baan als chef in een restaurant is wel ten koste gegaan van zijn rol als vader en echtgenoot, resulterend in een scheiding. Samen met zijn team van koks en hostess Molly (Scarlett Johansson) bereidt hij zich voor op de komst van een vooraanstaande recensent.

Carl wil spannende, nieuwe gerechten serveren maar restauranteigenaar Riva (Dustin Hoffman) wil per se het gebruikelijke menu op tafel, met een vernietigende recensie als gevolg. Na een tirade tegen de recensent in kwestie wordt hij per direct op straat gezet. Hij besluit op aandringen van zijn ex een vergeten ambitie te verwezenlijken; een eigen “foodtruck”. Tevens een mooie kans om de verwaarloosde familiebanden te versterken.

Laat de eetgerelateerde loftuitingen maar beginnen, want ‘Chef’ is smullen geblazen. Met de misser ‘Cowboys & Aliens’ als vorige regieklus laat Favreau zien dat hij op zijn best is als hij alle touwtjes in handen heeft. Zijn sympathieke verschijning in de hoofdrol is hem op het lijf geschreven en de bekende sterren die opkomen leiden gelukkig niet af.

Het huidige tijdsbeeld qua social media gebruik speelt een belangrijke rol in de film en het toepassen hiervan is erg leuk gedaan. Het verleidelijke zuiden van de Verenigde Staten is een perfecte achtergrond, mede door de vele heerlijke regionale gerechten. Sowieso is het vertoonde eten een vermelding in de aftiteling waard. Je kan het bijna ruiken, zo lekker is het in beeld gebracht.

Het gebruikelijke feelgood recept wordt in ‘Chef’ gehanteerd, maar wordt zodanig goed uitgevoerd dat dit niet ergert. Het gebruik van clichés is niet te voorkomen, maar de oprechte boodschap, het najagen van je passies, zal bij velen de juiste snaar raken. Het zorgt uiteindelijk voor een hartverwarmend verhaal dat je voldaan en optimistisch de bioscoop doet verlaten.

Niet te zoet en met een vleugje humor; Favreau heeft zijn film precies op smaak afgeleverd. Mocht je op dieet zijn, stel het kijken van ‘Chef’ nog even uit, want het vele lekkere eten dat de revue passeert, zou zelfs Sonja Bakker doen knakken!

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 4 september 2014