Cherchez Hortense (2012)

Regie: Pascal Bonitzer | 100 minuten | komedie | Acteurs: Jean-Pierre Bacri, Kristin Scott Thomas, Isabelle Carré, Marin Orcand Tourrès, Claude Rich, Arthur Igual, Jackie Berroyer, Jérôme Beaujour, Philippe Duclos, Iliana Lolic, Francis Leplay

De beste vriendin van de vriendin van Damiens zwager dreigt het land uitgezet te worden. Daarom heeft Damien (Jean-Pierre Bacri), hoogleraar in Chinese zakenrelaties, beloofd om deze onbekende ‘Zorica’ te helpen, door zijn vader (Claude Rich), die aan het gerechtshof werkt, om hulp te vragen. Hij heeft echter een vreemde band met zijn vader en het valt hem zwaar om hem om een gunst te vragen. Ondertussen heeft zijn vriendin en dramadocente Iva (Kristin Scott Thomas) de jonge acteur Antoine (Arthur Igual) ontmoet die zijn zinnen op haar heeft gezet.

‘Cherchez Hortense’ heeft een vreemd gestructureerd plot. ‘Cherchez Hortense’ begint met Iva die versierd wordt door Antoine, dus de film lijkt aanvankelijk over haar te gaan. Vervolgens gaat het over Damien die opgezadeld wordt met het helpen van een vreemde, en daarvoor contact op moet nemen met zijn vader, een andere vreemde. Ondertussen ontmoet hij de jonge Aurore (Isabelle Carré) tijdens het oversteken van de straat. Gedurende de eerste twintig minuten is het erg onduidelijk waar ‘Cherchez Hortense’ nu eigenlijk over gaat en daardoor voelt het rommelig aan. In ieder geval komt de spanningsboog niet voort uit de vraag of de onbekende Zorica in Frankrijk mag blijven of niet.

‘Cherchez Hortense’ gaat eigenlijk vooral over Damiens relatie ten opzichte van zijn vader en zijn vriendin Iva. Doordat het Damien zoveel moeite kost om zijn vader te spreken te krijgen, en er veranderingen spelen binnen zijn gezinsleven, wordt ‘Cherchez Hortense’ langzaamaan interessanter. Je krijgt althans iets meer grip op het verhaal. De puzzelstukjes vallen op den duur op zijn plaats en het wordt ook duidelijk waar de titel naar verwijst. Toch mis je gedurende de hele film een zekere betrokkenheid.

Er zitten hier en daar geslaagde grappen in, maar het zijn er eigenlijk te weinig die daadwerkelijk amuseren. Pluspunten van ‘Cherchez Hortense’ zijn de fraaie pianomuziek en de geweldige cast. Dat maakt alles dan weer enigszins goed. Bacri, vooral bekend uit de Franse cinema en van zijn chagrijnige typetjes, zet een zeer sterke rol neer als Damien, een volwassen man die nog steeds niet op een normale manier met zijn vader om kan gaan. Kristin Scott Thomas, die van het begin af al een internationale carrière heeft gekend (‘The English Patient’, ‘Four Weddings and a Funeral’, ‘Haar naam was Sarah’), vertolkt de rol van de ketting rokende dramadocente Iva uitstekend. En Claude Rich speelt de rol van de autoritaire, nogal nonchalante vader, eigenlijk wel het leukste personage van de hele film.

Maar al met al is ‘Cherchez Hortense’ als komedie niet echt grappig en als drama zit er te weinig emotionele spanning in. ‘Cherchez Hortense’ weet niet echt een grote indruk achter te laten, hoewel het thematisch gezien – relaties die onder druk komen te staan en de zoektocht naar jezelf – best een interessante film had kunnen zijn. ‘Cherchez Hortense’ is niet per se slecht, maar het laat je achter met een neutraal gevoel, en dat kan zeker niet de bedoeling zijn geweest.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 18 juli 2013
DVD-release: 26 november 2013