Chéri (2009)

Regie: Stephen Frears | 93 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Michelle Pfeiffer, Kathy Bates, Rupert Friend, Felicity Jones, Frances Tomelty, Anita Pallenberg, Harriet Walter, Iben Hjejle, Bette Bourne, Gaye Brown, Tom Burke, Natasha Cashman, Andras Hamori, Toby Kebbell, Nichola McAuliffe, Joe Sheridan, Hubert Tellegen, Jack Walker, Rollo Weeks

Parijs, omstreeks 1920. Een periode van grote culturele en intellectuele bloei was gaande. Dit oefende een grote aantrekkingskracht uit op de machtigen en rijkeluiszoontjes van de wereld. Zij verzamelden zich in Parijs en fladderden om de vele mooie courtisanes die daar hof hielden en die hun ‘diensten en gunsten’ schonken aan steenrijke vrienden.  Eén van deze fraaie dames is Léa de Lonval, omstreeks vijftig jaar (een sterke rol van Michelle Pfeiffer die er nog steeds beeldschoon uitziet). Zij heeft vele relaties achter de rug en heeft haar schaapjes op het droge. Léa vindt het met al haar ervaring op het terrein van de betaalde liefde wel amusant nu eens een jonge vriend te hebben en begint een relatie met de slechts 25-jarige Fred Peloux, koosnaam Chéri (goede rol van Rupert Friend), zoon van een vriendin en collega-courtisane.

Chéri is het type nietsnut die zich met graagte in de gastvrije armen van Léa stort en zich vervolgens als een volleerde klaploper ook door haar laat onderhouden. Deze relatie duurt met instemming van moeder Peloux (een leuke rol van Kathy Bates) een vijftal jaren, waarna zij echter andere plannen voor haar zoontje heeft. Er moet getrouwd worden met Edmée, de dochter van alweer een andere courtisane. Dat huwelijk moet doorgaan, omdat Edmée goed is voor een hoge bruidsschat. Liefde is van de kant van Chéri niet aanwezig, slechts het financiële belang telt. Ondanks het grote leeftijdsverschil hadden Fred en Léa een gepassioneerde relatie. Fred is echter vooral de calculerende nietsnut die Léa op slinkse wijze inlost voor Edmée. Léa blijft teleurgesteld alleen achter en troost zich op andere wijze. Haar ‘Chéri’ verdwijnt uit haar leven, maar zij kunnen elkaar niet vergeten…. Na zes maanden huwelijk ontmoet ‘Chéri’ zijn ex-geliefde weer ….

Vooral Michelle Pfeiffer ziet er bijzonder fraai uit als de luxeprostituee Léa, Kathy Bates speelt een vileine maar geestige rol en is op dreef met soms spitsvondige korte uitspraken over het leven en hoe je als vrouw in deze maatschappij moet trachten vooruit te komen. Enkele andere personages met ondergeschikte rollen in het ‘verhaal’ zijn soms echt over de top neergezet en bijna karikaturaal.

Het scheppen van de echte Franse ambiance is niet eenvoudig, als je – zoals in dit geval – werkt met een geheel Engelstalige bezetting. De muzikale ondersteuning is aan de vlakke kant en voegt weinig toe, het camerawerk is daarentegen oogstrelend. Dit laatste is dan ook het sterkere deel van ‘Chéri’, een vooral fraai ogende en licht verteerbare kostuumfilm, die zijn sterkere kant vindt in het vakkundige spel en de kleurrijke aankleding. De enscenering is fraai, de kostuums verzorgd. Het verhaal heeft echter weinig om het lijf en is inhoudelijk vederlicht. Meer diepgang en dramatiek zou de film inhoudelijk meer zeggingskracht hebben gegeven, maar door het goede spel resteert nog steeds een amusante film. Liefhebbers van de romantische kostuumfilm komen met ‘Chéri’ wel aan hun trekken.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 25 juni 2009