Chernobyl Diaries (2012)

Regie: Bradley Parker | 90 minuten | horror | Acteurs: Ingrid Bolsø Berdal, Dimitri Diatchenko, Olivia Dudley, Devin Kelley, Jesse McCartney, Nathan Phillips, Jonathan Sadowski, Milos Timotijevic, Milutin Milosevic, Ivan Djordjevic, Ivan Jovic, Zinaida Dedakin, Ivana Milutinovic, Alex Feldman, Kristof Konrad, Pasha D. Lychnikoff, Jay Kash

Dat de ‘Paranormal Activity’ films de makers ervan geen windeieren hebben gelegd is uiteraard geen geheim. Met een totale opbrengst van meer dan 500 miljoen dollar waren de eerste drie delen uit deze horrorserie commercieel gezien een gigantisch succes. Oren Peli, het creatieve brein achter de ‘Paranormal Activity’ serie was na de eerste drie delen wel toe aan iets nieuws. Naar eigen zeggen geïnspireerd geraakt door foto’s op internet van de omgeving van de voormalige Oekraïense kerncentrale in Tsjernobyl komt hij nu dan ook met ‘Chernobyl Diaries’ op de proppen.

In ‘Chernobyl Diaries’ maken we kennis met het Amerikaanse stelletje Chris (Jesse McCartney) en Natalie (Olivia Dudley) die samen met Natalie’s beste vriendin Amanda (Devin Kelley) aan een reis door Europa bezig zijn. Wanneer ze in Kiev Chris’ broer Paul (Jonathan Sadowski) tegenkomen, komt hij met het idee op de proppen om via een bedrijf gespecialiseerd in extreem toerisme een dagtrip naar Pripyat te boeken. Pripyat is een dorpje pal naast de reactoren van de kerncentrale van Tsjernobyl dat inmiddels door de radioactieve straling in een spookstadje veranderd is. Samen met een ander koppel, Michael (Nathan Phillips) en Zoe (Ingrid Bolso Berdal), en onder begeleiding van de lokale gids Uri (Dimitri Diatchenko) vertrekken ze naar Pripyat om er al snel achter te komen dat er wel meer loos is in dit verlaten stadje.

Met de setting van ‘Chernobyl Diaries’ is weinig mis. Het compleet uitgestorven Pripyat (de daadwerkelijke opnames hebben hier overigens niet plaatsgevonden, deze zijn in delen van Servië en Hongarije uitgevoerd) is donker en luguber genoeg neergezet om eng te kunnen zijn. Jammer genoeg ligt de nadruk iets te veel op ‘kunnen’, want echt bijzonder spannend is ‘Chernobyl Diaries’ niet te noemen. De timing van de schrikmomenten is vrij inspiratieloos en je voelt ze vaak veel te ver van te voren aankomen. Het zijn in dit geval geen geesten maar gemuteerde beesten en mensen die voor het gevaar moeten zorgen. Denk hierbij aan een beer die uit het niks op de jongeren afschiet of lange achtervolgingen door donkere, oude fabrieksgangen en je hebt een goed beeld van de film. De cameravoering, die geheel in de stijl van ‘Paranormal Activity’ grotendeels met een handheldcamera is gefilmd, is zeker niet slecht, maar kan ook niet echt bijdragen aan de spanning die de film zo desperaat probeert op te wekken.

De personages zelf zijn helaas niet meer dan enorm oppervlakkige jongeren die aan alle stereotype beelden die wij van Amerikaanse jongeren hebben voldoen. Hun nogal vreemde gedrag gedurende hun verblijf in Pripyat dient voornamelijk als een voorbeeld van hoe niet te handelen in een soortgelijke situatie. Zo is het op een bepaald moment in de film op zijn zachtst gezegd vreemd om Uri in zijn eentje het donker in te zien stormen terwijl het buiten barst van de gemuteerde beesten. En zo bevat ‘Chernobyl Diaries’ wel meer gedragingen van personages die uiterst onlogisch aanvoelen.

Wat overblijft is een film die louter interessant is voor de fans van soortgelijke films. Vind je films als ‘Paranormal Activity’ en ‘The Devil Inside’ leuk, dan zul je je waarschijnlijk met ‘Chernobyl Diaries’ goed vermaken. Behoor je niet tot deze groep, dan is het verstandig deze film te laten voor wat het is.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 14 juni 2012
DVD- en blu-ray-release: 7 november 2012