Chez moi (2015)

Regie: Phuong Mai Nguyen | 12 minuten | animatie, korte film, drama, familie | Originele stemmencast: Orso Camus

De van oorsprong Vietnamese Phuong Mai Nguyen vertrok op haar vijftiende naar Frankrijk, waar ze toegepaste kunst ging studeren. Daarna volgde ze een opleiding in animatie aan Gobelins, ‘l’école d’image’, waar ze in 2009 afstudeerde met de korte film ‘Merry Go Round’. Voor haar meest recente werk, ‘Chez moi’ (2015) werd ze alom geprezen. Ze won er al twaalf prijzen mee op internationale filmfestivals, waaronder die voor beste geanimeerde korte film op het Chicago International Children’s Film Festival en die voor beste animatie op het internationale filmfestival van Rhode Island. Tevens stond de twaalf minuten durende film op de shortlist voor de Oscar voor beste korte animatie. De verwachtingen voor ‘Chez moi’ zijn dan ook hooggespannen en Phuong Mai Nguyen maakt die zeker waar.

‘Chez moi’ gaat over een jongetje, Hugo genaamd. Hij woont samen met zijn moeder; wie of waar zijn vader is wordt niet duidelijk, maar al snel blijkt dat zijn moeder zo langzamerhand behoefte heeft gekregen aan een nieuwe relatie. Dan treft Hugo ineens overal in huis donkere veren aan en de slaapkamerdeur van zijn moeder zit op slot. Wat er aan de hand is, ontdekt hij aan de ontbijttafel, als er een reusachtige man met een vogelkop en vogelpoten aanschuift. Hugo is onder de indruk, een beetje angstig zelfs en moet niks van deze vreemde vogel (!) hebben. Ook al probeert die hem te paaien met een mooie rode ballon. Al snel begint het hem te dagen: deze ‘birdman’ is door zijn moeder in huis gehaald. Hugo vindt dit maar moeilijk te verkroppen en rent heel hard het bos in…

Deze bijzondere korte film is een allegorische voorstelling van het samengestelde gezin, met licht absurdistische trekjes. Voor kinderen is het niet altijd even gemakkelijk te accepteren dat de ouder met wie ze leven een nieuwe partner krijgt. De worsteling die deze kinderen ervaren – eerst de confrontatie, dan het afzetten tegen de nieuwe ontwikkelingen binnen het gezin, vervolgens woede, angst en verdriet en tenslotte acceptatie – wordt hier zeer effectief weergegeven. ‘Chez moi’ is weliswaar op de computer gemaakt, maar oogt als handwerk. De animaties zijn eenvoudig maar doeltreffend en het kleurgebruik is warm (veel bruin- en roodtinten). ‘Chez moi’ is een eigenzinnig en mooi gemaakt filmpje rond een aansprekend en universeel thema.

‘Chez moi’ is te zien tijdens het HAFF 2016 (Holland Animation Film Festival), van 16 – 20 maart 2016.