Chicken Run (2000)

Regie: Peter Lord, Nick Park | 84 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Julia Sawalha, Mel Gibson, Jane Horrocks, Miranda Richardson, Timothy Spall, Imelda Staunton, Phil Daniels, Lynn Ferguson, Tony Haygarth, Benjamin Whitrow, John Sharian, Jo Allen, Lisa Kay, Laura Strachan

‘Chicken Run’ is de langverwachte eerste langspeelfilm van Aardman, de studio die naam maakte met hun claymation techniek. Voor een aantal van hun korte films, zoals ‘Wallace & Gromit: The Wrong Trousers’ (1993) mocht het innovatieve en getalenteerde team van Aardman al Oscars in ontvangst nemen. Regisseurs en scriptschrijvers Nick Park en Peter Lord staan bekend om hun memorabele karakters, de komische situaties en de enorm inventieve verhaallijnen. De hooggespannen verwachtingen van ‘Chicken Run’ worden door dit duo dan ook helemaal waargemaakt.

‘Chicken Run’ speelt zich af op de kippenboerderij van meneer en mevrouw Tweedy op het platteland van het Engelse Yorkshire. Willard Tweedy is een sullige vent, die duidelijk bij zijn vrouw onder de plak zit. Desalniettemin is hij degene die het eerst door heeft dat de kippen op iets aan het broeden zijn, en dat zijn geen eieren! Melisha Tweedy (met de stem van Miranda Richardson) is lang, mager en met haar haren in een strenge knot ziet zij er uit als ieders nachtmerrie, laat staan die van arme weerloze kippen. Zij voelen zich hevig door de strenge dame geïntimideerd als zij langskomt voor de wekelijkse telling van het aantal eieren dat gelegd is. Mevrouw Tweedy is namelijk onverbiddelijk: als er geen eiproduktie meer is, is het einde oefening voor de kip in kwestie en wordt de stakker verorberd tijdens het diner.  Ginger (met de stem van Julia Sawalha) is één van de kippen op de boerderij en ze is een optimistische tante die droomt van vrijheid. Om deze droom werkelijkheid te laten worden heeft ze al van alles geprobeerd, maar tevergeefs. Als één van de kippen, Edwina, een week lang geen eieren heeft gelegd belandt ze op het slachtblok en Ginger besluit dat het tijd is voor maatregelen. Tijdens een spoedbijeenkomst vertelt ze aan haar hokgenootjes dat ze dit keer gaan proberen om óver het hek te komen in plaats van eronderdoor. De kippen zien dit niet zitten. Ginger is ten einde raad, maar net als ze de hemel om hulp vraagt, valt er letterlijk een haan uit: Rocky Rhodes, een vliegende circusartiest. Deze woest aantrekkelijke haan (met de stem van Mel Gibson) is op de vlucht en Ginger vraagt zijn hulp in ruil voor een schuilplaats. Ondertussen brengt Rocky nog wat kippeharten op hol. Een aantal hilarische ontsnappingspogingen volgt, maar of het echt lukt?

‘Chicken Run’ is een briljant geschreven, zij het niet diepgaand, verhaal, met een groot aantal fantastische visuele grappen en woordgrapjes erin. Er zijn talloze referenties naar andere films, zoals ‘Stalag 17’ (1953), de ultieme gevangenis-ontsnappingsfilm (De kippen houden vergadering in hok 17) en ‘Braveheart’ (als Rocky “Freedom” roept). De scène in de kippenpasteimachine is een ode aan de ‘Indiana Jones’ films. De meeste karakters zijn goed uitgewerkt en de perfecte animatie zorgt ervoor dat de personages onmiddellijk sympathie opwekken. Dit komt niet in de minste plaats door de gezichtsuitdrukkingen van de figuurtjes, welke ten alle tijde uitstekend uitgevoerd zijn. Elke emotie is van de koppies van de kippen af te lezen: van pure doodsangst tot verveeldheid, van argwaan tot verlegenheid. Het is een prestatie van wereldformaat. Met deze film heeft Aardman bewezen in de animatiewereld haantje de voorste te zijn.  ‘Chicken Run’ is een heerlijke film die je keer op keer kunt zien omdat hij steeds weer weet te vermaken én verrassen.

Waardering: 5

Bioscooprelease: 14 september 2000