Children of the Corn: Genesis (2011)

Regie: Joel Soisson | 78 minuten | horror, thriller | Acteurs: J.J. Banicki, Diane Peterson, Kai Caster, Kelen Coleman, Tim Rock, Billy Drago, Barbara Nedeljakova, Duane Whitaker, Dusty Burwell, Derek Jon Talsma

Als Tim en Allie na autopech stranden en verdwalen in een woestijnachtig gebied in een afgelegen deel van de westelijke Verenigde Staten, lopen ze op hun zoektocht naar hulp tegen een afgelegen gebouw aan. Op voorwaarde dat ze de volgende ochtend weer vertrekken en niet overal rondneuzen, laat een vreemde priester ze binnen. Wanneer in het nachtelijk duister geluiden van buiten komen die lijken op geschreeuw en gehuil, besluit Allie om op onderzoek uit te gaan. Ze treft een religieus, bizar en geheimzinnig ritueel aan dat is opgebouwd rondom een in een vervallen schuurtje opgesloten jongetje. Al snel blijkt dat de jongen een verre van normaal kind is…

‘Children of the Corn: Genesis’ is alweer de achtste film in een reeks die is gebaseerd op een kort verhaal van bestsellerauteur Stephen King, de man die toch wel te boek staat als de ongekroonde koning van de griezelliteratuur. Het originele verhaal gaat over een gevaarlijke sekte kinderen die domicilie houdt in een maïsveld en in naam van ‘Hij die achter de velden loopt’ alle personen van boven de achttien jaar afslacht. Hoewel zeker de eerste film narratief en thematisch nog vrij dicht in de buurt van het (qua omvang beperkte) bronmateriaal van King bleef, was de consistentie in de volgende delen vaak ver te zoeken en leken veel van die prenten vooral inspiratieloze pogingen om commercieel mee te liften op een onder horrorfans inmiddels vrij bekend geworden franchise.

Hoewel de film wel elementen van de oorspronkelijke legende bevat, valt ook ‘Children of the Corn: Genesis’ grotendeels binnen die laatste categorie. De premisse, twee mensen die stranden in een afgelegen gebied waar zich geheimzinnige en sinistere zaken afspelen, is grotendeels gelijk aan het origineel. Het vervolg is echter een vaak warrig en niet al te opwindend allegaartje van omineuze droombeelden, oeverloos gekibbel tussen de twee hoofdprotagonisten, wisselend effectieve schrikmomenten, paranormale gebeurtenissen en redelijk milde horrorsequenties. De plot is rommelig en biedt zeker voor de niet-ingewijde kijker die de eerdere delen niet heeft gezien heel weinig aanknopingspunten voor het doorgronden van het langlopende epos over de moordende kinderen uit de maïsvelden. De onheilspellende kinderen zelf komen trouwens, net als de maïsvelden, nauwelijks voor in deze film. Ook de acteurs maken geen overdreven geïnspireerde indruk, al valt Barbara Nedeljakova (ook een van de femme fatales die in ‘Hostel’ argeloze mannelijke toeristen linea recta naar de slachtbank dirigeert) nog wel enigszins positief op als de wulpse, verleidelijke en onpeilbare Oost-Europese postorderbruid van de door veteraan Billy Drago gespeelde zonderling die zich the preacher noemt.

Het gebrek aan echt spannende of griezelige momenten en het wat incoherente verhaal zorgen ervoor dat ‘Children of the Corn: Genesis’ als horrorfilm nooit echt uit de verf komt. Geen hopeloze mislukking, maar zeker ook geen aanrader.

Frank Heinen

DVD-release: 21 oktober 2015