Child’s Play (2019)

Recensie Child's Play CinemagazineRegie: Lars Klevberg | 90 minuten | horror | Acteurs: Aubrey Plaza, Mark Hamill, Tim Matheson, Gabriel Bateman, Brian Tyree Henry, David Lewis, Beatrice Kitsos, Trent Redekop, Ty Consiglio, Ambert Taylor, Carlease Burke, Mia Bella, Marlon Kazadi, Zahra Anderson, Kristin York, Nicole Anthony, Nicholas Dohy

In 1988 verscheen ‘Child’s Play’ gebaseerd op het script van Don Mancini. Het eerste deel nam zichzelf nog best serieus voor een film over een moorddadige pop die bezeten was door de geest van een seriemoordenaar. Na de eerste twee zeer genietbare delen rond killerpop Chucky (voorzien van de vocalen van Brad Dourif) gleed de franchise steeds verder af en veranderde op den duur zelfs in flauwe en ranzige horrorkomedies. Een titel als ‘Seed of Chucky’ dekte wat dat betreft de lading wel. Hoewel de laatste twee delen uit de reeks onder regie van Mancini zelf weer wat serieuzer werden – ‘Curse of Chucky’ (2013) en ‘Cult Of Chucky’ (2017) – haalde deze delen de bioscoop niet. Hoog tijd voor een reboot dus. Buiten de medewerking van Mancini om, werd een hervertelling rond de bloeddorstige pop in elkaar gezet. De geestelijk vader van de franchise wil een tv-serie rond Chucky presenteren en liet in de media weten zeer “teleurgesteld” te zijn in de reboot. De kritiek van Mancini weerhield studio MGM er echter niet van om de reboot op de wereld los te laten. Enter ‘Child’s Play’ (2019)!

In ‘Child’s Play’ (2019) is de oorsprong van Chucky flink veranderd. In het origineel uit de jaren 80 transporteerde een seriemoordenaar zijn geest in een pop. Regisseur Lars Klevberg zoekt het dichter bij huis. In de film uit 2019 is Chucky (met de stem van Mark ‘Star Wars’ Hamill) een mechanische pop die op hol slaat nadat de Vietnamese, uitgebuite werknemer die het speelgoed in elkaar zette ontslagen wordt. Doordat Chucky geen morele beveiliging heeft, kan hij mensen en dieren pijn doen en vat hij boze reacties van zijn puberende eigenaar Andy op als vrijbriefjes om te moorden.

Deze reboot blijft redelijk trouw aan de sfeerzetting van de eighties cultclassic. Andy wordt niet geloofd door de volwassenen om hem heen en daardoor kan de diabolische Chucky zijn gang gaan. Het grootste verschil is dat de pop in de reboot in nature niet slecht is, maar dat door zijn omgeving wordt gemaakt.

Doordat er geen rem op de AI van het speelgoedje zit, weet hij niet welke grens hij overschrijdt. Ook het gegeven dat de moderne Chucky een slimme robot is die verbonden kan worden met de televisie, radio, apps en geluidsinstallaties is geloofwaardig. Chucky uit 2019 is een geëvolueerde super-app. Dat gaat uiteraard fout.

Het siert Klevberg dat hij daadwerkelijke veranderingen aan het origineel heeft doorgevoerd, waardoor deze film echt wat nieuws te bieden heeft. ‘Child’s Play’ (2019) is bij vlagen lekker goor en neemt zichzelf niet te serieus. Ook het feit dat er met animatronics gewerkt werd, is te prijzen. Chucky ziet er lekker ongemakkelijk uit met zijn elastische rubberen huid en houterige bewegingen. Er wordt weinig met CGI gedaan en dat is fijn. Deze reboot is goed te pruimen en kan prima naast de te verschijnen tv-serie staan. Deze franchises bijten elkaar niet. Met dank aan Klevberg die zich gedeeltelijk van het bronmateriaal los wist te rukken. Het had hem gesierd om voor een andere titel te kiezen, maar daar was de marketingafdeling vast niet blij mee geweest…

Bioscooprelease: 20 juni 2019
DVD- en blu-ray-release: 15 oktober 2019