Chopper (2012)

Regie: Lars Damoiseaux | 2:07 minuten | animatie, korte film

Een klein cadeautje, voorafgaand aan een grote Amerikaanse zomerrelease, zo zou je het speciale programma ‘Ultrakort’ kunnen noemen. Het Nederlands Filmfonds en bioscoopketen Pathé geven national animatietalent de kans hun kunsten aan een groot publiek te vertonen. Het leverde vier filmpjes op – met een maximale speelduur van twee minuten – die sterk verschillen in stijl en techniek. Als voorafje voor ‘The Dark Knight Rises’ (2012) wordt de korte film ‘Chopper’  (2012) van regisseur Lars Damoiseaux vertoond. De talentvolle cineast – een naar Antwerpen uitgeweken Nederlander – is een scenarist en regisseur met een origineel en kurkdroog gevoel voor humor. Zijn beeldtaal kenmerkt zich als donker en krachtig en technisch is hij bijzonder goed onderlegd. Hij vormt samen met Michael en Frederik Palmaers het regisseurscollectief ‘Baron von Dingdong’, gespecialiseerd in computeranimatie in combinatie met live action.

Al die elementen komen terug in ‘Chopper’, dat druipt van de ironie. Het filmpje zet de voedselketen in een heel nieuw licht. Damoiseaux neemt ons mee de wondere wereld van de natuur in. De camera zoomt in op een bidsprinkhaan, die zojuist blijkbaar een mannelijke bewonderaar op bezoek heeft gehad. Als ze even niet oplet, wordt ze door een hongerige kikker opgegeten. Maar de kikker is slechts een volgende stap in de voedselketen, want een ooievaar lonkt al op de achtergrond. De vogel vormt op zijn beurt een lekker hapje voor een hongerige krokodil, die al gauw in het vizier van een jager zwemt. De mens is de enige die niet uitsluitend voor voedselvoorziening of uit zelfbescherming doodt. Eindigt hier de keten? Wie is de grootste vijand van de mens? Zijn we dat niet zelf? Zonder de clou nu al te verklappen; ‘Chopper’ heeft nog een daverende verrassing in petto. Want je denkt toch niet dat de jager er zonder kleerscheuren van afkomt? Lars Damoiseaux maakte een onvervalst ironisch filmpje die de mens en zijn drang zich de natuur toe te eigenen, een spiegel voorzet. Humor met een boodschap.

Bioscooprelease: 19 juli 2012